Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför sÃ¥ rädda för antal starter?  (läst 1566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 647
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför så rädda för antal starter?
« skrivet: 14 oktober 2020, 19:35:36 »
Gång på gång läser jag inlägg hur man ändrar parametrar och t.o.m. bygger om med extratankar för att man anser att antalet värmepumpsstarter är för högt. Med vilken teknisk livslängdmässig motivering skall antalet starter hållas nere i förhållande till drifttid.

Vilka rena fakta baserar sig denna rädsla på?
Det är definitivt en skillnad för motorn ifall den är frekvensdriven eller direktkopplad till nät via kontaktor/mjukstart, vilket inte alls debatteras.

Se på en F1245 med mjukstart så har den rimliga startströmmar på knappt 4 x nominell ström, vilket i viss mån är påfrestande, men ej skadligt.

Men ser vi på en F1255 / S1255 med frekvensdrift finns INGA STARTSTRÖMMAR specificerade, eftersom de är försumbart små. Frekvensomriktaren medför att eftersläpningen i motorn kan alltid hållas låg, även vid start. Det är en av fördelarna med frekvensdrift, en klar fördel mot mjukstartare. Jag ser inte vad problemet är med högt antal starter för en frekvensdriven värmepump, vilket verkar bekymra många här på forumet. Naturligtvis skall den inte klappra på med ett stort antal starter för att gå en kort stund, då är något fel.

Vore intressant med en saklig diskussion i ämnet varför antal starter i förhållande till drifttid alltid skall hållas lågt.




 

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2020, 21:44:06 »
Skulle bara säga som så att sannolikt alla maskiner som har maskindelar som smörjs med olja mellan metalldelar i rörelse i förhållande till varandra (typ i kompressorn på en värmepump) mår bäst av och lever längst om de får gå kontinuerligt utan stopp. Smörjande oljefilmer bryts ned vid stillestånd särskilt när det sker från varmt tillstånd och smörjningen fungerar därmed inte optimalt vid återstart från stillastående. Maskiner mår sällan heller optimalt av att utsättas för återkommande varierande temperatur (termiska cykler), vilket också blir följden av när en maskin stoppas under längre perioder.

Stopp bör alltså undvikas, men om de inte helt kan undvikas så kan tio kortare stopp per dygn skada mindre än ett långt per dygn. Tiden maskinen står stilla åt gången påverkar hur mycket smörjningen hinner försämras innan återstart och även hur mycket temperaturen hinner sjunka. Just av denna anledning är det ju så att ingen säger att antalet starter skall minimeras, utan att det finns något som anses vara "optimalt".

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 647
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2020, 22:55:24 »
Är det här med smörjning fakta eller gissning. Kompressorns pumpdelar ligger väl konstant omgiven av köldmedium uppblandat med en typ av olja antar jag, precis som i bilar. Alltihop är hermetiskt tillslutet, inklusive lager.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2020, 08:01:03 »
Driftförhållanden är minst lika viktiga, ligger du och maxar hetgas med höga oljetemper, så lär kompressorn rasa i förtid.
Har du många start och stopp, så lär inte anläggningen vara väl intrimmad heller.
Men visst sliter det mer om kompressorn får starta och stanna ofta, det ser jag bland annat inom kyla på butiker m.m. Har vi maskiner som går långa stunder vid drift, gentemot de som är för stora, så de startar och stannar ofta, så har vi mer frekventa haverier på de som startar och stannar ofta.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 647
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2020, 08:46:12 »
Så om jag förstår dig rätt DonPablo, är de flesta haverier gällande den mekaniska kompressorn och dess delar, ej den integrerade motorn. Iså fall faller mina funderingar kring direktstart kontra frekvensstart.
På min 20 år gamla panna modell 1210 hade jag en mjukstart. Då 1999, såldes mjukstarten som en livslängdsförlängare. Kanske är den mjukare starten snällare även för kompressorn. Vi var ett antal "kompisar" som installerade Nibe 1210, och min med mjukstart var den enda som fortfarande fungerade efter 20 år.

Intressant och relevant jämförelse med butiker.
Med erfarenhet av min nya F1255 så borde frekvensdrift vara skonsammare, eftersom den vid lågt värmebehov tuffar på med 20Hz under lång tid för att reducera gradminus-värdet, till skillnad från kontaktor / mjukstartarna som startar vid -60 och kör med full effekt tills det blivit 0. Detta sker på relativt kort tid, för att snart återupprepas.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2020, 11:28:00 »
Det handlar inte bara om den eventuella mekaniska förslitningen. Varje gång kompressorn startar så tar det en liten stund att uppnå rätt tryck och temperaturer. Ju fler såna perioder per dygn desto sämre ekonomi.
Sen är många starter, som DonPablo är inne på, ett tecken på att anläggningen är dåligt injusterad, så det finns anledning att se över inställningarna och försöka minska antalet starter (till en rimlig nivå) även om man har mjukstarter och frekvensstyrning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2020, 11:33:57 »
Är det här med smörjning fakta eller gissning. Kompressorns pumpdelar ligger väl konstant omgiven av köldmedium uppblandat med en typ av olja antar jag, precis som i bilar. Alltihop är hermetiskt tillslutet, inklusive lager.
Om du vill förstå tribologi så får du läsa kurser i ämnet. Det var ett av de absolut svåraste ämnena under min tid på utbildningen till civilingenjör i maskinteknik, det som flest fick göra omtentamen på för att bli godkända.

Oljefilmer i kontaktytor mellan rörliga delar försämras och upphör helt om det finns minsta lilla krafter mellan ytorna vid låga eller obefintliga relativa hastigheter (om inte trycksmort).

Även om det inte är en nackdel att oljan är utblandad med köldmediet, så är det ett faktum att maskinen måste gå och flöda detta medie för att oljan då skall ta sig till de platser där smörjningen behövs. Och faktum kvarstår att det måste vara rörelse på de delar som smörjs för att oljefilmen inte skall brytas ned och med tiden helt försvinna.

Vid uppstart efter längre tids stillestånd, så är risken överhängande att oljefilmen inte är tjock nog för att helt undvika viss kontakt metall mot metall. Dock är det en fördel i en kompressor att krafterna mellan delarna är klart mindre när det inte finns något tryck att arbeta mot initialt i starten. Ju snällare starten är desto lägre blir dessutom krafterna mellan delarna till följd av masströghet innan oljefilmen har återbildats.
« Senast ändrad: 15 oktober 2020, 11:39:11 av Perfa76 »

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2020, 11:54:22 »
Kompressorn är som en motor i en bil,  pumpen är mekanisk och pumpar upp olja i övre delen pÃ¥ kompressorn, det är inte sÃ¥ att kompressorn badar i olja.
Kompressorn har som en bil ett eget oljetrÃ¥g,  kolven i en motorn badar inte i olja utan motorn har antingen en vev som kastar upp oljan i cylindern eller sÃ¥ sitter det oljekylare. Hur som helt som gäller samtliga motorer är att skadan är som värst när kompressorn precis har startat för det är just dÃ¥ som oljefilmen är som tunnast.-

Eftersom låga varv kan innebära att oljetillförsel blir något lägre, min personliga åsikt är att om du kör kompressor så lågt du kan så skulle det inte förvåna mig om det tar längre tid för oljan att trycka sig uppåt och smörja i övre delar i kompressorn.

Ungefär som när du drar iväg på 1:an i bilen med kopplingen nere, när bilen precis är nära att dö. Då har som lägst oljetryck i bilen med mekaniskt oljepump.

Jag ser absolut ingen som helst fördelar med en mjukstart i en pump, och fick jag bestämma skulle den inte installeras hos mig.
Dels kan de brinna upp, dels så kan de gå sönder lite halvt och orsaka kompressor haveri, sen ser man varannan tråd där man får helt enkelt byta ut den.

Jag ser det som att en kompressor ska få så snabbt få upp oljan i de rörliga delarna ganska omgående, och jag tror inte att en inverterstyrd kompressor som går på halv fart är en fördel här.
« Senast ändrad: 15 oktober 2020, 12:18:37 av BergAdde »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2020, 14:11:04 »
Gång på gång läser jag inlägg hur man ändrar parametrar och t.o.m. bygger om med extratankar för att man anser att antalet värmepumpsstarter är för högt. Med vilken teknisk livslängdmässig motivering skall antalet starter hållas nere i förhållande till drifttid.

Vilka rena fakta baserar sig denna rädsla på?
Det är definitivt en skillnad för motorn ifall den är frekvensdriven eller direktkopplad till nät via kontaktor/mjukstart, vilket inte alls debatteras.

Se på en F1245 med mjukstart så har den rimliga startströmmar på knappt 4 x nominell ström, vilket i viss mån är påfrestande, men ej skadligt.

Men ser vi på en F1255 / S1255 med frekvensdrift finns INGA STARTSTRÖMMAR specificerade, eftersom de är försumbart små. Frekvensomriktaren medför att eftersläpningen i motorn kan alltid hållas låg, även vid start. Det är en av fördelarna med frekvensdrift, en klar fördel mot mjukstartare. Jag ser inte vad problemet är med högt antal starter för en frekvensdriven värmepump, vilket verkar bekymra många här på forumet. Naturligtvis skall den inte klappra på med ett stort antal starter för att gå en kort stund, då är något fel.

Vore intressant med en saklig diskussion i ämnet varför antal starter i förhållande till drifttid alltid skall hållas lågt.
Hur får man ens höga antal start stop på inverter visst några dagar per år kan man få relativt högt antal men sett över över hela året ska det nog vara en rätt galen installation om antalet starter ska vara högt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 647
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför så rädda för antal starter?
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2020, 20:07:06 »
Nu har det klarnat!  Tack för alla sakliga inlägg. Det är inte ett elektriskt motorproblem, det är ett mekaniskt problem. Intressant det BergAdde sa att oljan, fastän den finns i köldmediet faktiskt ligger pÃ¥ botten, vilket verkar rimligt. DÃ¥ är det klart att det blir som Perfa76 säger, med brist pÃ¥ olja som även i AC kompressorer ligger pÃ¥ botten vid start. (Perfa76, jag är maskin/el-ingenjör och är väl insatt i smörjning och oljefilmer). Även DonPablos inlägg om hög temp pÃ¥ hetgas och olja vid upprepade starter verkar trovärdigt.
Om man inte frågar, får man inte veta, tack!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 321
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!