0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det här med smörjning fakta eller gissning. Kompressorns pumpdelar ligger väl konstant omgiven av köldmedium uppblandat med en typ av olja antar jag, precis som i bilar. Alltihop är hermetiskt tillslutet, inklusive lager.
Gång på gång läser jag inlägg hur man ändrar parametrar och t.o.m. bygger om med extratankar för att man anser att antalet värmepumpsstarter är för högt. Med vilken teknisk livslängdmässig motivering skall antalet starter hållas nere i förhållande till drifttid. Vilka rena fakta baserar sig denna rädsla på? Det är definitivt en skillnad för motorn ifall den är frekvensdriven eller direktkopplad till nät via kontaktor/mjukstart, vilket inte alls debatteras.Se på en F1245 med mjukstart så har den rimliga startströmmar på knappt 4 x nominell ström, vilket i viss mån är påfrestande, men ej skadligt. Men ser vi på en F1255 / S1255 med frekvensdrift finns INGA STARTSTRÖMMAR specificerade, eftersom de är försumbart små. Frekvensomriktaren medför att eftersläpningen i motorn kan alltid hållas låg, även vid start. Det är en av fördelarna med frekvensdrift, en klar fördel mot mjukstartare. Jag ser inte vad problemet är med högt antal starter för en frekvensdriven värmepump, vilket verkar bekymra många här på forumet. Naturligtvis skall den inte klappra på med ett stort antal starter för att gå en kort stund, då är något fel. Vore intressant med en saklig diskussion i ämnet varför antal starter i förhållande till drifttid alltid skall hållas lågt.