Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT/ElektroStandard/AutoTerm 480 - För hög framledningstemperatur  (läst 790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GrepApan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vår gamla ES 480 ger alldeles för hög framledningstemperatur i omgångar. Har radiatorer och golvvärme på samma slinga och huset blir varmare än jag tänkt.
Kurva 1 är inställd och max framledningstemp bör vara 40 grader.
Jag har provat ställa ner värmen i huset men den kommer i omgångar upp till 55 grader, sen ner på 27 igen.
Har märkt av rost i systemet, har bytt en cirkulationspump som körde ihop sig för ett par år sedan.
Jag kollade trevägsventilen som gick trögt och en läckande säkerhetsventil.
Jag köpte nya och bytte både trevägsventil inkl motor och säkerhetsventilen samt luftade systemet igår.
Utegivaren och innegivaren rapporterar rätt värden.
Tyvärr gÃ¥r den fortfarande upp i över 50 grader nu och dÃ¥.  :-\

Några fler idéer att felsöka? Kan det vara nån backventil som läcker?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om växelventilen är OK så gissar jag att nån kontaktor fastnar.
Är det kompressorn eller elpatron som kör upp värmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GrepApan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror det är i samband med att kompressorn kör.

Utloggad GrepApan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nämnvärt kan vara att det är tydligt att trevägsventilen rör på sig - slår jag t.ex. av apparaten så går ventilen tillbaka i viloläget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kom att tänka på cirkpumpen också, om den kärvar så blir det bara självcirkulation vilket inte brukar räcka så långt.
Kolla som sagt kontaktorer till kompressor och cirkpump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GrepApan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumparna verkar funka. Den jag inte bytt är lite trög när jag vrider den för hand, men den ser ut att gå.

Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta kontaktorerna, men en observation är att det blixtrar i en av dem när jag växlar mellan automat och manuellt läge.
Kanske normalt?  Tips kring hur de ska mätas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!