Jag köpte och installerade själv en:
Daikin Altherma GEO 3 0,85-10 kW VIT
Artikelnr:EGSAX10D9W
Den har nu varit i drift sedan 2019-12-01 och hittills fungerat utan problem.
Vårt hus är byggt 1999, 185 kvadratmeter, två plan. golvärme i båda planen, halva bottenvåningen har klinker.
När jag beräknande volymen på golvvärmen fick jag att det var ca. 80 liter.
För att utöka den volymen satte jag in en arbetstank på 100 liter som pumpen jobbar mot och en separat cirkulationspump jobbar med golvvärmen.
Jag satte även in ett magnetitfilter (kanske helt onödigt eftersom det inte finns några radiatorer). Dock så bytte jag min gamla cirkulationspump (extern) för golvvärmen och i den var det en hel del magnetit så det kanske inte var helt fel med ett filter, som i sammanhanget är en liten kostnad.
Under sommaren körde jag kylfunktionen i pumpen tillsammans med golvvärmeslingorna och det fungerade mycket bra. Jag ställde in pumpen att mata ut mellan 14-16 grader till arbetstanken, ut från arbetstanken var vattnet ca. 1.5 grader högre. Man får ha lite koll på var daggpunkten ligger så det inte blir kondens på golvvärmeslingorna, daggpunkten ökar ju så sakteliga ju längre sommaren går.
Vi hade ett mycket behagligt inomhusklimat när det var som varmast och jag kan verkligen rekommendera golvkyla och så här långt också Daikinpumpen och många goda råd från "Daikin" här på forumet.
Golvkyla borde användas mycket mer!
Mina svar på dina frågor (tänk på att jag bara är en glad amatör):
- Ja, pumpen kyler husets värmeslinga
- Ja, det borde fungera som du beskriver med fläktkonvektor. Du måste naturligtvis isolera rören till konvektorn ordentligt eftersom du kommer köra kallt vatten men det har du ju koll på.
- Jag skulle nog rekommendera ett magnetitfilter. Vad jag förstår gillar inte värmepumpar magnetit, läs på lite och bilda dig en egen uppfattning.
- Se till att dra inkommande brinerör så att mikrobubblorna som kan bildas enkelt kan gå upp i expansionskärlet.
- Manualerna på Daikinpumpen finns på nätet dom var till stor hjälp för mig.