Jag har en två år gammal NIBE F1145-10 med dockad VVB installerad i ett äldre hus med nykonverterat vattenburet system omfattande 18 radiatorer fördelat på fyra olika stammar. Ingen volymtank är installerad och elkasetten är inaktiverad. Pumpen är nog i största laget för effektbehovet. Intrimningen utfördes under vintern 2019 efter Rikards pedagogiska instruktion här på forumet. Alla termostater utom två är helöppna. Rumsgivarpåverkan är ställd på 1,0. På -140 GM fick jag behagligt klimat och 20-24 kompressorstarter per dygn. Det förekom inga knäppningar i systemet. Under denna höst när temperaturen sjunker har vi märkt att rören börjat knäppa och antalet kompressorstarter har fördubblats utan att inställningarna på pumpen har förändrats. Jag har försökt med att ytterligare minska GM inställningen men det verkar inte ha någon effekt alls på startfrekvensen. Knäppningarna verkar bero på att pumpen när det startar kortvarigt ger en mycket hög framledningstemperatur. Dagens exempel är 42,5 grader på beräknad framledning 26,5 grader. Den höga temperaturen syns som spikar på historikkurvan på runt 40 grader (lägre än de spikar som orsakas av varmvattenproduktionen). Är detta normalt? Kan jag kan påverka med ändrade inställningar eller kan det ha uppstått ett fel i reglersystemet. Tacksam med synpunkter på hur jag kan komma närmare sanningen. /Lars