Hej!
Jag flyttade för knappt två veckor in i en lägenhet på 42 kvadrat i Burgsvik, ägd av GotlandsHem, med den för mig ovanliga egenheten att varje lägenhet har en egen värmeanläggning av typ frånluftsvärmepump. Min är en CTC Master 102 från tiden då huset byggdes 1984. På dessa drygt 20 år har givetvis manualen kommit bort och jag som aldrig tidigare varit i närheten av en värmepump av något slag fattar i stort sett ingenting mer än de grundläggande principer om frånluftsvärmepumpar som jag kunnat läsa om på nätet. Nu är jag jäkligt orolig för hur min lilla "panna" är inställd. Kommer jag att få en hutlös elräkning?
Jag skruvade ut ventilerna i taket så att det strömmar mer varm luft och blir varmare i rummet, men ändå tycker jag inte kompressorn går mer än tidigare och borde, tycker jag, inte heller dra mer el. Den går hela tiden men med några minuters paus då och då. Ska den gå så mycket trots att det bara är -5 ute? Hur sänker jag nu värmen och sparar energi? Ska jag skruva igen ventilerna i taket igen eller finns det något bättre sätt? Innan jag skruvade ur ventilerna var luften så torr så jag fick näsblod flera gånger, även när jag sov.
Manöverpanelen på min CTC Master 102 ser ni på bifogad bild. Kan någon vänlig själ berätta för mig vad alla dessa rattar är till för. Jag är både vetgirig och klåfingrig så jag har testat att vrida både här och där men har trots det inte lyckats sänka temperaturen till 20 grader eller fått ner aktiviteten på kompressorn. Sen finns det ju tre dolda potentiometrar också varav den ena är Programval och de andra två är omärkta.
Har något tid att skriva ner en liten redogörelse för hur en sån här anläggning lever och verkar. Jag är både otroligt nyfiken och orolig inför kommande elräkningar.