Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flyta luft-vattenvärmepump CTC  (läst 672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Flyta luft-vattenvärmepump CTC
« skrivet: 30 september 2020, 20:27:15 »
Hej!

Jag har en CTC Ecoel/Air frÃ¥n 2013. Det är sÃ¥ att den förra ägaren till huset har byggt en liten verkstad och tak sÃ¥ själva pumpen har blivit inbyggd.. Jag tänkte därför flytta ut den i det fria. Det behövs drygt 6x2m rör om man nu inte använder det gamla. Den totala längden frÃ¥n innerdelen blir drygt 9m. En bekant vill ha drygt 5000kr för jobbet vilket känns som ett skäligt pris. Men jag funderade lite pÃ¥ att göra det själv för att lära mig nÃ¥got ocksÃ¥.  Är relativt händig men har inte jobbat mycket med vatten. Jag har nÃ¥gra frÃ¥gor:

1: Hur gör man egentligen? När man lossar slangarna (stålomspunna) är det något tryck så allt vatten rinner ut? Bör väl inte vara det med tanke på att rören går upp i innerdelen så det blir högsta punkten?

2: Hur luftar man sen systemet? Ska man fylla på det sen eller hur fungerar det med vattnet som cirkulerar? Går det bara i nedre pannan och ut i slingorna?

3: Kan man skarva ÖLFLEX CLASSIC 110 7G1,5 kabeln? Hur gör man annars då den går ner i innerdelen. Hur skruvar man av den? Är det både ström och styr i den?

4: Vilka rör ska man använda?

5: Det måste ju vara bättre att flytta den än att den står i ett slutet område där den den tar i den kylan som den avger? Tempen blir ju betydligt kallare?

Jag är väldigt tacksam för svar. Blir kanske för komplicerat men då lär jag mig säkert något av era svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flyta luft-vattenvärmepump CTC
« Svar #1 skrivet: 30 september 2020, 22:57:02 »
1. Bakom panelen i innerdelen sitter ventiler till utedelen, stänger du dessa så rinner bara vattnet mellan inne och utedel ut.
2. Det finns luftningsnippel i bakom panelen i utedelen, du måste lufta den där när allt är ihopkopplat och påfyllt.
Sen kommer det bli luft lite här och var, så du kommer troligen även behöva lufta radiatorerna några gånger.
Man måste kolla trycket och fylla på mellan luftningarna.
3. Elen bör du anlita en elektriker att fixa, det är både styr och manöverspänning (400V) i denna.
4. Detta beror på hur snyggt du vill ha det, kombipex är smidigt, jag brukar använda koppar då det blir snyggare, de ska isoleras ute.
5. Ja, utedelen ska stå ute, inte inne i en bod.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!