Har precis byggt klart mitt lilla garage på ca 40m2 och vill nu installera en värmepump, vad rekommenderas för pump?, vad ska man tänka på?
Har vart i kontakt med en firma här som säljer och installerar pumpar och han jag pratade med rekommenderade en Electroluc Flow H3 (EPN09C38HW)
Den skulle kosta ca 13.000kr inkl installation efter rotavdrag, vet inte om det är ett bra pris eller om det är en bra pump, så jag tänkte kolla runt lite innan jag slår till.
Har även kollat lite på polarpumpen.se där en arbetskamrat köpt sin inkl. installation, installationen hos dom kostar 4195kr efter ROT-avdrag, vet dock inte om det tillkommer några andra kostnader på det priset dock.
Kollat bl.a. Daikin S25-R som verkar vara avsedd för garage, men det har bara ett arbetsområde på ner till -15 grader, vilket känns som att det kan bli för dåligt för mig, bor i norra Värmland.
Tittade även på Samsung nordic home 25 som klarar ner till -30grader, den kostar 14.185kr med installation hos Polarpumpen.
Vad tor ni? Har ni några bra rekomendationer?
Garaget har isolerad platta på 100mm, väggarna är isolerade med 165mm och taket kommer att isoleras till 170mm är tanken.
Sitter en Hörmann garageport som är 3000x2125mm, samt en gångdörr som är 8x19, finns inga fönster på garaget.