0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!En uppdatering. Har kollat alla elementventiler och ingen satt fast. Filtret var som det brukar vara, rent, förutom att man blir lite svart om fingrarna när man hanterar det. Det som förvånade mig var att det fortfarande finns luft i systemet efter 9 år. Har varit så att jag fått lufta varje höst inför värmesäsongen. Slutet system med ca 1 bars tryck.Kollade att shunten fungerade, körde den manuellt och gjorde mig en tabbe som var bra. Glömde ställa tillbaka shunten i auto, så den skickade ut värme på elementen. Jag satt och letade info på nätet när jag tyckte det blev varmt och kände på elementet bakom ryggen. Det var skållhett! Kollade pumpen och den arbetade för fullt. Värme ut 58°C och retur 53°C. Brine in 4°C och ut 1°C. Kollade elementen och de var VARMA allihop, så den kretsen fungerar i alla fall. Gissa om det blev varmt i huset med 18°C ute….Nu till VV-kretsen. Den vill inte komma upp till mer än 39 – 40°C. Pumpen vill göra VV och shunten öppnar till VV-beredaren och kompressorn startar men går bara ca 2 min innan den stannar på utlöst driftpressostat/max tryckrörstemp och shunten går tillbaka och släpper ut värmen på elementen.Har testat att köra bara VV-läge, med samma resultat. Idag testade jag och körde på bara tillsats och då började det hända grejer. VV-tempen steg sakta och nu när jag kört ett par timmar är den uppe i 67°C och fram är 88°C, retur 53°C. När jag startade var returen 36°C. Tycker det verkar vara för dåligt flöde i VV-slingan(stor tempdiff), kan det vara ett luftlås i beredaren eller något annat som stoppar flödet? Hur ser VV-slingan ut? MVH/Leif