Hej,
Har för ca ett år sedan flyttat och i det "nya" huset finns det en CTC panna med tillhörande Värmepump. (ECOel 1550 + ECOair107)
Har varit ganska nöjd med prylarna men för kanske någon vecka sedan så har det varit väldigt dåligt med varmvatten.
Tittar man på displayen så ligger varmvatten i den övre VV på mellen 40-46 med 55 som börvärde, tidigare så var den mer eller mindre stadigt på runt 55.
Jag misstänker den övre elpatronen då den ska eftervärma varmvattnet och jag har "rätt" temp i nedre VV på 40-45 med 45 som börvärde.
Har också testat att handköra patronen i olika effektlägen där jag använt elmätarens indiktaorlampa som referens, men ser ingen ökning när reläet klickat.(klickar på alla effektlägen)
Har haft av fronten och tittat på överhetningsskyddet (finns bredvid ett vred och är en organge "knapp" med gänga och hål i), jag tolkar det som att knappen finns inuti hålet. Jag har testat att "trycka" på denna men utan resultat. (Har tryckt hårt, trycker jag hårdare så flyttar hela "bordet" på sig)
Borde inte enheten larma om det är något galet på elpatronen?
Eller känna av att den inte når sitt börvärde inom en viss tid?
I mitt tidigare hus fanns en Bosch med tillhörande värmepump så lite erfarenhet av värmepump finns, verkar dock fungera lite olikt.
Mvh// Basse