0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar. Låter som om ni lutar åt daikin då. Själv är nog driftsäkerheten och minimalt med strul prio ett samt ett jämnare och behagligare inomhusklimat, sen därefter kommer besparingen.Mvh Magnus
Min uppfattning är att de stora kända tillverkarna har ungefärlig kvalitetsnivå.Vad jag tycker att du missade är val av leverantör/installatör. Efter att ha läst en del om Polarpumpen och deras "slavkontrakt" med sina installatörer så måste de i princip montera 3 pumpar varje dag för att få någon lönsamhet enligt min bedömning. Läs också det finstilta vad som ingår och vad som är ditt åtagande så ser du att det inte är någon torlainstallation utan du måste även se till att elen blir dragen, max 5 meter rör ingår etc..När det sedan krånglar så värdesatta jag att installatören är lokal med ett journummer för snabb inställelse varför jag köpte lokalt.
Det som talar för Daikin är den steglöst ställbara temperaturen 10-30 C samt högre SCOP.Garantin är samma 5 år.MvhD
Är det en SOLO XRH 25 eller 35?XRH25 verkar likvärdig med Fujitsun. Det ända är hur man ska värdera 1 års extra garanti på Daikin.
Hur menar du här? Har inte alla ställbar temp inom detta intervallet?
Vissa av de nya modellerna är ställbara i hela intervallet 10-30°C. Förut var det t.ex. så att underhållsvärme var fast temperaturläge +8°C och sedan ställbart typ 17-30°C. Beror väl främst på om pumpen ska placeras i fritidshus, källare eller i garage som det spelar roll.