Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…ngerrätt pÃ¥ L/L pump  (läst 2059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannessegergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ångerrätt på L/L pump
« skrivet: 09 september 2020, 23:28:13 »
Hej alla!
Vi fick idag installerat en IVT aero 605 L/L värmepump. Allt var frid och fröjd tills vi slog på den och den ser ut som självaste fan när luckan öppnades. Känns väldigt tungt att behövas dras med den nu i 13 år!!! Vi känner oss ganska lurade faktist för i alla broschyrer så visade det sig att fläkten var avstängd (förstår varför nu!). Vet någon här hur det fungerar med ångerrätt. Hela affären skedde via telefon och mail.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3003
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #1 skrivet: 10 september 2020, 05:50:12 »
Pumpen får du säkert ångra, arbetet och extra delar kan det hända du får betala.

Säljaren har gett dig information, om inte förlängs ångerrätten från 14 dagar till 1 år.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #2 skrivet: 10 september 2020, 08:37:04 »
Hmm, om du som kund kontaktat ett företag på orten som har en fysisk lokal så vete katten om det anses vara distanshandel eller "telefonförsäljning", jag tolkar nog andemeningen i lagen som om telefonförsäljning är när företaget ringer upp och försöker sälja prylar.
Eller när du beställt via internet eller postorder.
Att affären gjorts upp efter att du kontaktat ett lokalt företag på telefon istället för fysiskt i butiken, och sedan kommunicerat via e-post känns inte som ett solklart distanshandelsfall enligt mig i alla fall.
En annan sak som kan diskvalificera ångern är "Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel."
Jag skulle vilja påstå att en värmepump som varit monterad en gång är mer eller mindre värdelös för företaget som monterat och/eller sålt den.
Känns som att det är upplagt för ett ARN-ärende om installatören vägrar, och jag är inte sÃ¥ säker pÃ¥ vem som gÃ¥r vinnande ur striden.  dontknow
« Senast ändrad: 10 september 2020, 08:39:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2871
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #3 skrivet: 10 september 2020, 09:46:03 »
Hej alla!
Vi fick idag installerat en IVT aero 605 L/L värmepump. Allt var frid och fröjd tills vi slog på den och den ser ut som självaste fan när luckan öppnades. Känns väldigt tungt att behövas dras med den nu i 13 år!!! Vi känner oss ganska lurade faktist för i alla broschyrer så visade det sig att fläkten var avstängd (förstår varför nu!). Vet någon här hur det fungerar med ångerrätt. Hela affären skedde via telefon och mail.
Om du har tagit kontakt med företetaget över telefon är det likställ att du har varit i butiken och således tillämpas inte ångerrätt enligt distansköplagen.

Beklagar att du tycker den är ful.

Mvh
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #4 skrivet: 10 september 2020, 10:12:36 »
Kan du länka till prejudikat eller lagtext där detta framgår klart?
Det är inte så att jag ifrågasätter om du har rätt, utan vill bara själv förkovra mig om jag själv skulle ställas inför ett fall som detta, där en kund vill ångra efter genomförd installation.
« Senast ändrad: 10 september 2020, 10:14:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2871
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #5 skrivet: 10 september 2020, 12:06:02 »
Kan du länka till prejudikat eller lagtext där detta framgår klart?
Det är inte så att jag ifrågasätter om du har rätt, utan vill bara själv förkovra mig om jag själv skulle ställas inför ett fall som detta, där en kund vill ångra efter genomförd installation.
Kommer inte ihåg vart jag läste det men har läst det någonstans på konsumentverkets hemsida tidigare.

/D

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3703
  • Karma +3/-0
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #6 skrivet: 10 september 2020, 12:26:46 »
Går det justera luftluckans vinkel så den ser lite mindre öppen ut? Hänga vit kort bomullsgardin i takskena runt innedelen?
Jag avskyr alla L/L med samtliga subjektiva sinnen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #7 skrivet: 10 september 2020, 14:16:19 »
Kommer inte ihåg vart jag läste det men har läst det någonstans på konsumentverkets hemsida tidigare.

/D

Jag läste just där, men lika tvärsäker som du är jag inte på vad som egentligen menas, känns som att det finns rejält utrymme för tolkning som jag ser det.
Tror det är just därför du och Zyberdude har så olika uppfattning.
Utifrån vad jag läser kan jag i vart fall inte ge någon av er rätt utan att se en annan lagtext, eller en hänvisning till prejudikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ångerrätt på L/L pump
« Svar #8 skrivet: 10 september 2020, 15:48:30 »
Här finns info från konsumentverket som är intressant i ärendet:

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Tydligen är det var själva avtalet gjordes upp som är den springande punkten i den här situationen; var det inte på plats i en affärslokal så gäller distansavtalslagen - som ger ångerrätt. Och det även om det är kunden som kontaktat säljaren. Dock finns det då tydligen vissa tilläggsvillkor som sidan ovan inte nämner... jag hittade något som går ut på att säljaren då måste ha marknadsfört att man kan beställa på distans.

Sedan kan det vara så att en värmepump och framför allt dess installation helt eller delvis undantas från ångerrätten, till exempel eftersom den är anpassad för kunden eller betraktas som en tjänst. Det har jag ingen ordentlig uppfattning om.
« Senast ändrad: 10 september 2020, 16:11:31 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!