Hej,
Har oljudet från din VP upphört och löst sig? Vad var problemet och lösningen?
Jag har nämligen liknade problem misstänker jag, bakgrunden är vi bytte VP från Daikin till CTC och nya VP blev installerat maj 2022. I slutet av juni månad hörde jag första gången oljud, rätt höga, nu hör man detta nästan dagligen (ibland flera ggn/d). I mitt fall hör jag samma oljud hör man även på bergvärmerören. Detta pågår ca 5-10min sen avtar, vid varje tillfälle är trycket i tryckkärlet/bryner är 0. Efter ca 2-3 timmar trycket går upp ca 0,4. Själv tror jag att det är för lite vätska eller luft i tryckkärlet men jag är osäker (ärligt vet inte).
Jag har läst manualen men hittar man inget om ”oljud” som kommer från systemet som kopplade i bergvärmerören. I manualen finns en kapitel (tips) om oljud från vattenrören men detta oljud kommer från pumpen/bergvärmerören. I meddelandeloggen finns en del andra fel (E168, E134, E063, E074) men vet inte om det har någon samband.
Jag har annars försökt nå min installatör nu i 2-3v men får inte tag, skickade idag ett email till CTC, så får jag se om man någon svarar.
Vänligen, Luan /Lerum