0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som du beskriver verkar rimligt, men kommer inte acctankens volym medföra att det stora fördröjningar i styrsystemet, då det borde ta ett tag att justera så stor volym med vatten?Min tanke kvarstår att det är bra att ha vedpannan kvar som reserv om man får problem med värmepumpen och till den behövs acctank(ar).
Hej!Jag har kvar min vedpanna i fritidshuset så att det går att elda om nått händer.Jag hade användning av den då växelventilen i den nya värmepumpen gick sönder.
Det finns bara fördelar med att köra en värmepump mot en tank med flytande kondensering.Det du måste tänka på, är att värmepumpen inte gillar de höga temperaturerna som kan bli i tanken när du eldar. Föreslår att du kör värmepumpen mot tanken med shunt, samt vedpannan mot den andra tanken. Montera sedan en termisk ventil (55°) mellan tankarna.Den fundering du har om tröghet är inte ett problem. Låt säga att det är +5° på dagen med ett börvärde på 35°. Temperaturen sjunker till -10° på natten med ett nytt börvärde på 45° d.v.s. 10° som en 500 liters tank ska höjas för att leverera rätt temperatur till radiatorerna. Det ger ett extra behov om 5,8 kWh. Om vi då tror att temperaturen ute sjunker under 8 timmar, så ska 5,8 kWh fördelas på dessa d.v.s. värmepumpen får en extra belastning om 0,75 kWh/h under 8 timmar. Det är försumbart och orsakar inga komfortproblem. De 5,8 kWh ska ju ändå produceras, men vid ett senare tillfälle.
Något problem annars att ha hela 1000 liter i samma volym?