Det är ett enplanshus i lättbetong från '64 med fackverkstakstolar och vind.
Här är en principskiss på värmesystemet och huset.
Uterum är den vinterträdgård som ska byggas och värmas med golvvärme
Rum 2 har gjutet golv med golvvärme, gjort för 2 år sedan.
Vardagsrum har ett riktigt rejält element och ett golv i fiskbensparkett. Här är det en rejäl matning till elementet, järnrör på ca 25mm (20mm invändigt?)
Rum 3 är ett nyrenoverat sovrum, med platsbyggda garderober mot blivande Uterum. Att plocka upp golvet där är iprincip uteslutet.
Pannrum där VP och nuvarande schuntgrupp sitter, gjutet klinkergolv med tätskikt. Gjort för 3 år sedan ca.
Initiala planen har hela tiden varit att sätta en schunt i garaget på den matningen, tills jag insåg att den var så klen. Och här står jag nu.
Alternativen som jag som lekman ser.
1. Slakta det stora elementet i vardagsrummet, och försöka göra en dold skarv under parketten för att sedan dra ut det genom den nya plattan för uterummet och sätta en ny schunt i garaget. Det är av förklaraliga skäl inte superenkelt. Inte minst att öppna parketten och återställa den efteråt. Ingen jätterolig skarv hatt ha där sedan, typ omöjligt att göra en inspektionslucka.
2. Ny matning via vinden från VP till garaget, det är lite krångligt, men det går. Det lila strecket jag dragit på ritningen är takfoten, jag kan alltså inte komma in i garaget via vinden, utan måste gå in i det blivande uterummet via taket, och sedan in i garaget från väggen. Som sagt lite krångligt, men borde gå.
Denna varianten har även den stora fördelen att jag kan dra ett rejält dimensionerat rör till garaget för att i framtiden kunna kunna värma en eventuell pool eller liknande.
Jag föreställer mig att detta innebär lite extra meck med luftningsventiler och annat, men det kanske inte är ett så stort problem?