Hej och välkommen till mig

Jag och frun går i funderingar på att byta ut vår uråldriga fjärrvärmecentral mot antingen en luft/vatten eller en bergvärmepump.
Förutsättningarna är som följer.
Vi bor i säter, Dalarna. 5 personer.
Huset är från 1964, nyare fönster och tilläggsisolerad. Enplans med källare.
Boarea 94m2 och Biarea 94m2 som är delvis uppvärmd.
Förbrukning på fjärrvärme: ca 17000kWh, 19000kWh om man ska kolla förbrukningen året innan luft luft och täljstenskamin- installation och nedställning av fjärrvärme kurvan(om det spelar nån roll).
Vi kör en luft luft pump i källaren för att hjälpa till att värma källaren och få bättre klimat där. Täljstenskamin i vardagsrummet.
Vi har fått två offerter på luftvatten där bägge landar på 112000 kronor efter rot. Ena är IVT air x 409 och den andra är en Bosch 7000i aw 9kw.
Bägge installatörerna fick fram 7kw modellerna i sina beräkningar, men det var på gränsen och jag tar hellre i i överkant, speciellt som prisskillnaden var marginell.
En offert på bergvärme på 175600 efter rot. Där är det en Thermia Optimum 10, ca 200m borrning och 20m till berg, kan blir mer och kan bli mindre. Ena grannen hade 30m, tvärs över gatan var det 20m och tomten bakom vår var det 10m.
Alla tre offerterna är helentrepenad eller vad man ska säga. Jag dricker saft och håller mig ur vägen.
Jag har försökt räkna på ditten och datten och hur jag än vänder på det så är LV det enda som verkar "gå plus" i slutändan. Men jag kanske räknar helt galet? Ett annat alternativ är att köpa en ny fjärrvärmecentral men fjärrvärme i Säter är dyr och jag är lite missnöjd med leverantören.
Vad säger expertisen här? En sak jag funderar över är att i två av offerterna har man med och räknar på en schablon uppvärmning om ungefär 33000 kWh. Varför gör man så när den faktiska förbrukningen finns tillgänglig?
Ha det varmt och gott!