Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fighter 310P tappar tryck i radiatorkretsen plus gult varmvatten  (läst 1387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mang00

  • Gäst
mang00
Fighter 310P tappar tryck i radiatorkretsen plus gult varmvatten
« skrivet: 13 augusti 2020, 09:33:53 »
Hej!
Jag har en 310P från 2004 som fungerat väl fram till nu, ingen bytt kompressor eller andra problem. Hus från 2004 120 kvm med vattenburen golvvärme.
Till problemet: upptäckte högt tryck (2,5 Bar) på radiatorkretsen och släppte ut till ca 0,7 Bar mha säkerhetsventilen. Morgonen därpå upptäcker vi att varmvattnet ur kran är starkt gulfärgat (ingen tendens till grönt) samt att trycket på radiatorsidan är nere på noll. Kallvattnet är helt rent. Släppte då på lite mer vatten i radiatorkretsen upp till ca 0,7 Bar igen. Efter en natt är trycket nere på noll igen.
För att avgöra om jag har läckage mellan VVB och radiator tänkte jag att man skulle kunna titta på kanal 2 (framledningstemp ÄR) och kanal 10 (framledningstemp BÖR) för att kanske se om varmvatten läcker in i radiatorkretsen. Nu mitt i sommaren borde kanal 2 vara rumstemp eller lägre?
Kanaler:
1  51
2  34
3  20
4  28
5  28
6  07
7 -06
8  50
9  --
10 14
11 20
12 50
13 00
14 01
15 --
16 --

Här är kanal två på 34 grader, men det kanske är normalt på sommaren?
Kompressorn fungerar fint. Varmvattnets färg börjar blekna vilket det borde med nytt vatten tillfört under två dagar efter att ha spolat en del varmvatten.
Det jag inte får ihop är det ökade trycket i kretsen innan det började pysa ner till noll.
Kan det färgade varmvattnet komma från läckage från radiatorkretsen eller drar jag förhastade slutsatser?

Tacksam för era råd och vishet!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Är radiatorerna varma?
Kanal 2 + 14 visar att det borde cirkulera 34 C vatten i systemet men tempgivare kan visa fel?

Men din säkerhetsventil är nu otät, när du släppte ut trycket kan nått skräp fastnat i käglan, prova att spola rent?
Om det är läcka mellan VVB och radiatorer så skulle vatten tryckas från VVB till radiatorsystemet, så gulfärgningen har nån annan orsak.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

mang00

  • Gäst
mang00
SV: Fighter 310P tappar tryck i radiatorkretsen plus gult varmvatten
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2020, 11:49:23 »
Hej och tack för svar!
Nej golvvärmen känns inte varm, så mätningen är kanske spillvärme från värmaren. Vet inte var mätpunkten sitter.

Du har rätt, säkerhetsventilen läcker och vill inte sluta trots upprepade spolningar.
Just nu tror jag att både påfyllningsventilen och säkerhetsventilen läcker men att säkerhetsventilen döljer läckan i påfyllningsventilen. Det hade förklarat det först ökade trycket och sedan pyspunkan.
Det plötsligt gula varmvattnet kan jag dock inte förklara men det bleknar för varje dag.
Jag får se till att få de båda ventilerna bytta och hoppas det håller en stund till innan det blir byte av hela flvp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan vara så att alla termostater på golvvärmen är stängda så att cirkpumpen går mot stängda ventiler.
Då kan det bli varmt, du bör ställa om den i sommarläge när inget värmebehov finns (stänga av cirkpumpen).
Sen är kurva 7 väldigt hög för golvvärme, man brukar ha typ kurva 2-4 beroende på hur bra isolerat huset är?
Du har viridit ner ratten till -6 vilket tyder på att det blir varmt annars, men prova istället att ha ratten på typ -2 och kurva 4?

Om du t ex stängt av kranen på inkommande vatten till VVB och öppnat en VV-kran så kan radiatorvatten tryckas in i VVB.
I så fall är det en läcka mellan VVB och pannans vatten (manteln).

Om backventilen vid påfyllningen är trasig och påfyllningen öppnas samtidigt som kranen för inkommande till VVB stängs så kan också radiatorvatten tryckas in i VVB.
« Senast ändrad: 13 augusti 2020, 13:12:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!