Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av fläkt och mer?  (läst 5011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #15 skrivet: 29 augusti 2020, 10:05:38 »
Tack för svar!

Avluftstemperaturen går till slut ner till flera minusgrader. Läste nyss av: 1.7 grader och då var den inne i avfrostning. Får lust att klappa den.

Härligt med så mycket kunskap och tack för att du delar med dig Josth!

Jag kommer skicka info till denna certifierade Nibe-fighter-firma (Stockholms Pool och Värme) och säga att jag nu vet precis vad som ska göras och att vilken händig person som helst skulle kunna göra det men jag vill ändå inte släppa in en person som inte är kunnig på värmepumpar. (avskräckt från senast då jag bland annat trodde rörmokaren skulle dra sönder ett rör)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #16 skrivet: 29 augusti 2020, 10:39:58 »
Ok, det var inte så bra att avluften sjunker ner till minusgrader och den avfrostar. Denna modell är inte gjord för att arbeta så som de nya modellerna F730/F750 vilka kyler luften ner luften till -15°C om det behövs. Antingen ger fläkten alldeles för lågt luftflöde genom förångaren (trots att den låter bättre efter en kort stund) eller så är det något fel i kylkretsen. Har råkat ur för flera minusgrader och täta avfrostningar strax innan ett av kompressorhaverierna hos mig. Lämpligt att byta fläkten först och se hur den beter sig sedan.

Det är bra med forum och roligt att kunna dela med sig av erfarenheter och kunskap till andra som har funderingar och kanske inte är så insatta. Rätt som det är kommer det upp saker som inte jag heller har en minsta aning om.

Hoppas det är en bra firma du hittat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #17 skrivet: 29 augusti 2020, 13:13:46 »
Jag fick själv god erfarenhet av Ventus Norden. Tekniker Khalil var här i oktober 2017 och rengjorde frånluftskanalerna, frånluftsdonen samt inne i pumpen. Han mätte upp och protokollförde flödena för resp frånluftsdon före och efter rengöringen, han gjorde rent inne i pumpen, bla fläkten/fläkthjulet, bytte filter. Han erbjöd sig att byta startkondensator vilket jag avböjde eftersom jag aldrig upplevt några startproblem med fläkten. Tror definitivt dom är kompetenta att byta fläkt mm. Han utförde jobbet väldigt noggrant. Gick loss på 3.7 kkr efter rot/rut. Jag skulle inte lägga ner tid o kraft på detta själv men det är ju ett personligt val man gör

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #18 skrivet: 29 augusti 2020, 15:51:36 »
Aha! Det var bra info ang att avluftstemp inte ska ha minusgrader och att det kan bero på fläktens hastighet. Jag har senaste åren kört fläkten på nivå 1 för att spara energi och för att slippa det ganska höga bruset. Antar att det är det som är anledningen.
Kan tänka mig att köra normal fläkthastighet på dagen och stänga av helt på natten eller att endast då köra nivå 1.

Trots denna misshandel har den klarat sig sedan 2009! (med endast ett byte av säkerhetsventil)

Angående firma. Jag tar gärna tips. Den jag ringt har inget vidare bemötande (och det är FÖRE affär) och har också fått dåligt omdöme av en granne. Ventus Norden har sitt kontor väl långt bort.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #19 skrivet: 29 augusti 2020, 16:43:42 »
Det är inte bra att stänga av ventilationen. Korsdrag på sommaren kan väl vara ett undantag. Moderna nya hus ska annars ha ett visst undertryck för att säkerställa att fuktig inomhusluft inte trycks ut i konstruktionen och riskerar att kondensera på fel ställe på vinterhalvåret. Boverkets norm är att all luft ska bytas ut varannan timme (åtminstone om någon vistas i huset). Husfirman ska mäta in detta och ställa in fläkten och frånluftsdonen rätt i samband med bygget. Sedan ska man inte ändra det utan ny uppmätning. Frånluftsvärmepumpen behöver också ett visst minsta luftflöde för att arbeta effektivt. Kompressorn är ganska liten i en traditionell FLVP men går den hela vinterhalvåret och på sommaren för varmvattnet så kan den ändå spara 7-8000 kWh per år beroende på husets storlek.

Finns några ventilationsfirmor i Haninge om man googlar och http://www.sterco.se/ i Jordbro tycker jag verkar vara den mest lämpliga. Hyfsat betyg men som alltid lite blandade omdömen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!