CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Frågor om anslutning av manometerställ luft luft och vakuumsugning  (läst 989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon_eriksson

• Gäst
Simon_eriksson
SV: Frågor om anslutning av manometerställ luft luft och vakuumsugning
« Svar #15 skrivet: 08 september 2020, 13:28:47 »
En fråga angående detta,
Jag fick min inner enhet bytt på garanti av installatör,
han körde på max kyla (16C), i någon minut eller två, vred på kranarna som ni beskrivit, bad mig stänga av pumpen och säga till när luckorna stängdes på inner delen.
stängde då sista kranen helt, så bägge var stängda.
Sen delade han på kopplingen uppe på väggen, det pös till när den ena öppnades, "det var så lite så det spelar ingen roll sa han"
antagligen lite gas som inte hunnit ner antar jag, som ny pös ut i stället. Självfallet vacumpumpade han nya innerdelen, via serviceporten och slutförde allt enligt
konstens alla regler.

Nu till min fråga, spelar detta någon roll för effekten på min helt nya värmepump? Är det risk för att det är för lite
gas i nu? Lite nojig  a:gl
Hur känsligt är detta? Den kyler och ger värme, har svårt att bedöma om den ger lika mycket kyla som tidigare,

Utloggad torbjorn_forsman

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2025
Var uppmärksam på tecken på gasbrist, t ex om utedelarens förångare blir "randig" och ALDRIG frostar på jämnt (det är helt normalt att den blir randig under vissa väder- och driftförhållanden även med korrekt fyllning, men åtminstone någon gång då och då under en vinter bör man se den jämnt påfrostad). Om du har tillgång till en effektmätare av typ "mellanpropp" så kan du kolla värmepumpens effektförbrukning då den går på max värme (ställ börvärdet på minst 5 grader över aktuell innetemp) och utetemperaturen är mellan +5 och +10 grader, i det läget ska effektförbrukningen stämma någotsånär med vad som står på typskylten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Notice: Undefined variable: indexbanners in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 27
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?