Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Frågor om anslutning av manometerställ luft luft och vakuumsugning  (läst 934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, kan någon beskriva hur trevägsventilen på en luftvärmepumps utedel, tjocka röret, fungerar praktiskt?
Är det en Schraderventil mot manometerstället som öppnar upp när man skruvar på slangen?
Skruven under täckhatten för att stänga/öppna mellan rör och utedel, påverkar den också anslutningen mot manometerstället?

Om man vill låta kompressorn suga ut köldmediumet i utedelen och i förväg ansluta en vakuumeter eller manometerställ för att se när man ska stänga av värmepumpen, vilket är bäst sätt att då ansluta manometerstället utan att riskera att få in luften som är i slangen i kretsen? Kan man ansluta slangen med avstängd maskin i förväg och pysa ut luftkudden genom manometerstället?
Är länge sedan jag höll på med detta och behöver en uppdatering, behöver ta bort en utedel för grävning/flytt. Har tillgång till manometerställ med vakuumeter och vakuumpump.

I övrigt har jag förstått att man startar i AC läge, ska man sedan vänta någon tid? Sedan stänger till tunna röret, väntar en viss tid igen, hur länge? Sedan stänger till tjocka röret, sakta tills det närmar sig vakuum i rörsystemet för att sedan stänga snabbt och då direkt dra ur sladden?
« Senast ändrad: 11 augusti 2020, 11:23:04 av n0ctes »

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trevägsventil luft luft för vakuumsugning
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2020, 22:43:00 »
300 läsningar men ingen har någon åsikt om hur man lämpligast ansluter att manometerställ?  ???

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Trevägsventil luft luft för vakuumsugning
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2020, 23:27:12 »
Måste erkänna att jag inte förstår vad du menar med trevägsventil?

Serviceporten består av en Scharderventil jo som öppnar då du skruvar på slangkopplingen där.

Rotalock ventilerna skiljer utedelen från köldmedierören, serviceporten sitter "utanför" rotalocken dvs serviceporten har kontakt med köldmedierören även då rotalocken är stängda. Annars kunde man ju inte vacuumsuga rören och inneenheten vid installation. På andra sidan ventilerna dvs på utedelens sida finns köldmedlet med förhållandevis högt tryck.

På sida 4 av länken finns instruktioner för hur du gör pumpdown:
http://www.bdt.co.nz/aircon/data/manuals/r410a/IM_MSZ-FB25-35VA_A1_JG79A082H02.pdf
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trevägsventil luft luft för vakuumsugning
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2020, 11:21:50 »
Kanske fel uttryckt av mig, serviceport kan vara rätt namn.

Det jag undrar först och främst är hur man egentligen lämpligast blir av med luften som är i slangar och manometerställ när man ansluter det på maskinen.
Så fort jag skruvar på slangen på Schraderventilen, förutsatt att jag har en Schraderöppnare inbyggd i slangen (måste kolla) går ju alltså gasen in i manometerstället och blandar sig med luften som finns där? Sedan pyser man ut denna luft genom ventil i manometerstället? Detta förutsätter alltså att luften inte blandar sig med gasen och att den trycks ut först när man snabbt öppnar och stänger?

Ett annat alternativ är att skaffa en separat Schraderöppnare med ventil, koppla denna mellan slang och serviceport. Koppla på vakuumpump på manometerstället och suga ner vakuum i manometerstället, stänga av vakuumpumpen, kontrollera att alla slangkopplingar håller tätt, genom att vakuum bibehålles, därefter öppna Schraderventilen och släppa in gas i manometerstället. Finns det då någon anledning att sedan ändå "pysa ut" ev luft genom manometerstället, i alla fall?

Enligt bifogad manual ska man alltså först ansluta manometerställ, det står inget om ifall maskinen nu är i drift eller avstängd?
Sedan stänga ventil på "liquid pipe side", antar "smala röret" som jag skrev tidigare. Undrar fortfarande om maskinen nu skall vara i drift eller avstängd?
Sedan stänga ventil på tjocka röret nästan helt, starta maskinen i AC läge, eller som de skriver "emergency COOL" men antar att vanligt AC läge fungerar lika bra?
Sedan köra tills man har 0,05-0 MPa sedan stänga helt, dra ur sladden.

Tacksam för svar!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2021
Ett minst lika säkert sätt att avgöra när utsugningen av kylmedium är klar, är att mäta kompressorns effektförbrukning. När den inte ändras längre, så kan man anse utsugningen klar, kanske vänta ett par minuter till för säkerhets skull.
När jag gjorde detta för några år sedan på en liten on/off-styrd värmepump som brukar dra 600-700 W i full drift, så var effektförbrukningen nere på ca 110 W när allt var klart.

Observera att man MÅSTE använda en effektmätare som mäter aktiv effekt (dvs tar hänsyn till fasförskjutning och övertoner på ett korrekt sätt). De allra billigaste mellanpropps-effektmätarna mäter ofta skenbar effekt (VA) men presenterar den som aktiv effekt (W).  Ett sätt att prova effektmätaren är att mäta effektförbrukningen hos en lysrörsarmatur (traditionell sådan med drossel + glimtändare). Den visade effekten bör bli ungefär lika med lysrörens märkeffekt + 10-15 W förlusteffekt i varje drossel, och visningen får inte ändras nämnvärt om man kopplar bort armaturens faskompenseringskondensator. En effektmätare som mäter skenbar effekt, kommer att ändra utslaget kraftigt när man kopplar bort faskompenseringen.

Genom att låta bli att koppla in manometerställ, så eliminerar man ju en risk att blanda in luft och fukt i kylmediet. Och inte minst så eliminerar man risken att råka bli av med kylmediet pga handhavandefel, slangar som går sönder eller liknande.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett minst lika säkert sätt att avgöra när utsugningen av kylmedium är klar, är att mäta kompressorns effektförbrukning. När den inte ändras längre, så kan man anse utsugningen klar, kanske vänta ett par minuter till för säkerhets skull.
När jag gjorde detta för några år sedan på en liten on/off-styrd värmepump som brukar dra 600-700 W i full drift, så var effektförbrukningen nere på ca 110 W när allt var klart.

Observera att man MÅSTE använda en effektmätare som mäter aktiv effekt (dvs tar hänsyn till fasförskjutning och övertoner på ett korrekt sätt). De allra billigaste mellanpropps-effektmätarna mäter ofta skenbar effekt (VA) men presenterar den som aktiv effekt (W).  Ett sätt att prova effektmätaren är att mäta effektförbrukningen hos en lysrörsarmatur (traditionell sådan med drossel + glimtändare). Den visade effekten bör bli ungefär lika med lysrörens märkeffekt + 10-15 W förlusteffekt i varje drossel, och visningen får inte ändras nämnvärt om man kopplar bort armaturens faskompenseringskondensator. En effektmätare som mäter skenbar effekt, kommer att ändra utslaget kraftigt när man kopplar bort faskompenseringen.

Genom att låta bli att koppla in manometerställ, så eliminerar man ju en risk att blanda in luft och fukt i kylmediet. Och inte minst så eliminerar man risken att råka bli av med kylmediet pga handhavandefel, slangar som går sönder eller liknande.

Jag skulle tro följande, att när kompressorn drar mindre, eller troligt först mer effekt, har den redan uppnått vakuum i systemet, vilket man inte vill, då man vill stänga av mellan 0,05-0 MPa för att inte riskera att luft sugs in i systemet.
Kanske en liten sannolikhet att luft verkligen sugs in, men man lär också fresta på kompressorn. När den drar mindre effekt som Du beskriver, har den troligen i princip redan stannat och att köra den några minuter till då skulle jag inte göra.

Med metoden jag beskrev tidigare att först vakuumsuga manometerstället ser man om man har något läckage och om slangarna är täta, men jag tror inte att det är "vanligt" att en kyltekniker använder denna metod? Därav mina frågor om hur Ni som arbetar med detta oftast gör? Samt vilken metod som är säkrast. Mvh

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag behöver skaffa en Schraderöppnare, helst imorgon, men vad är det för gänga på serviceuttaget? Har en Mitsubishi MUZ-FH25VEHZ R410A.
Har ett Testo 557 ställ och står i manualen att slangarna har 7/16" UNF samt 5/8" UNF för vakuumpump? Men på Ahlsell hittar jag bara 1/4" och 5/16" Schraderöppnare?  Sc:,h

Stämmer det att om man monterar på korrekt Schraderöppnare på serviceuttaget utan att skruva in öppningsnålen, sedan ansluter manometerstället och vakuumslang till vakuumpump och vakuumsuger bort luft, stänger ventilen till vakuumslangen, skruvar av vakuumslang och stänger av vakuumpumpen sist för att slippa få in ev olja i slangar.
Sedan kontrollerar om ställ och slang mot maskin är täta en viss tid genom att vakuumet håller sig, sedan sakta öppnar Schraderventilen så bör man klara sig helt utan luft?


Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
R410A pumparna har 5/16” anslutning. 1/4” brukar användas på bilars ac. Nipplarna kostar ju inte så mycket per styck så ifall behov finns är det väl inte fel att köpa båda på en gång.

Är alltid lite bökigare då man ska ge sig på ett system där köldmedlet redan cirkulerat. Dock är ju trycket innanför systemet väsentligt högre än normalt atmosfärtryck så chansen att få in luft i systemet är väl inte så stor så länge man har köldmedel i rören och inte vakuum. Snarare går det så att det pyser ut lite köldmedel vid anslutningen. Skyddsglasögon och handskar rekommenderas.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det tog ungefär en timme att hitta en tabell som visade att 7/16"-20 UNF är samma sak som 1/4" SAE, internet och Google är bara fullt av skit numera.

Ingen annan som har någon åsikt om lämpligast tillvägagångssätt vid anslutning av manometerställ till serviceport?  help

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick tag i en Schraderventilöppnare nu, pratade även med en UE på en kylfirma som tyckte att man skulle köra utan manometerställ, men å andra sidan använde han inte ställ heller när han vakuumsuger nya maskiner, utan gick efter ljudet på pumpen. Men så hade han jobbat med det i 20år också.

Han ansåg att om man öppnar serviceport mot vakuumsuget manometerställ kommer det ut mer gas än om man bara ansluter ett luftfyllt, dock kan man ju inte suga ner maskinen med luften inne i stället utan bara läsa av trycket isf?
Ska man ändå suga ner med manometerstället anslutet måste man isf pysa genom stället och då bör man få in lika mycket gas som om man har vakuumsugit stället ifrån början?

Jag tänker att med en Schraderöppnare och vakuumsugning får man bort all luft i slangar och ställ, ser om det finns något läckage i slangar/ställ/kopplingar genom att vakuumet bibehålls och den gas som sedan åker ut i stället när man öppnar serviceporten bör sedan sugas tillbaka när man låter kompressorn gå tills trycket är nära 0?

Är det inte så att genom att stänga rotalocken till stora röret 3/8" kan man justera trycket sakta ner mot 0MPa och på slutet stänga ventilen snabbare helt och då bryta elen?

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13036
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Hur fastställer han att det är tätt (vacuumet bibehålls en viss tid) utan manometerställ?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som jag skrev, han ansåg man kan höra det på ljudet.

Mer intressant är svar på mina övriga frågor som varför skulle man få in mer gas i manometerstället om man först vakuumsuger det, jämfört med om man fyller det med luft och sedan pyser genom stället, det borde bli samma mängd gas, skillnaden är att man borde vara mer säker på att all luft är borta, samt att stället, slangar och kopplingar är helt täta?

Samt ännu viktigare, gasen som åker ut i manometerstället sugs väl tillbaka in i maskinen när man kör ner trycket mot 0MPa vilket borde vara normalt atmosfärstryck?

EDIT: tänkte också nu på att om det är risk att gas åker ut i manometerstället efter man stängt av maskinen, kan man ju även stänga Schraderventilöppnaren samtidigt som man stänger Rotalocken just innan man bryter elen?

Mvh
« Senast ändrad: 12 augusti 2020, 12:42:17 av n0ctes »

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13036
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Som jag skrev, han ansåg man kan höra det på ljudet.

Hur ska man höra på ljudet om man stänger av vakuumpumpen och väntar en halvtimme?
Det låter som någon som fuskar och bryter mot reglerna som gäller för certifiering...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle tro man kan höra det beroende på hur snabbt pumpen går, ju högre vakuum desto långsammare går den. Väntar man och sedan kör igång igen, märker man nog då hur snabbt den rör sig, men denna fråga är inte speciellt intressant för mig, Du får gärna ta det vidare i annan tråd.

Ser hellre fram mot seriösa svar på mina frågor, jag skulle också tro att enligt en kylcertifierare ska man inte pysa ett manometerställ över huvud taget, om man istället kan vakuumsuga det fritt från luft.

Det jag undrar är hur Ni som jobbar med det gör?

Utloggad n0ctes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fixade bort pumpen idag, gick fint. Körde vakuumpumpen några gånger tills relativt tryck låg på -0,100MPa, höll sedan -0,099 efter några minuter.
Efter jag var klar var trycket i manometerstället 0,033MPa det pös knappt när jag lossade schraderöppnaren.
Fanns inget tryck under huvarna till rotalockerna från början och de satt ej heller fast, var lite tryck under huven till serviceporten dock samt lite olja i gängan men antar att detta är ganska vanligt?
Tack till Er som skrev!  .,;-

Simon_eriksson

  • Gäst
Simon_eriksson
SV: Frågor om anslutning av manometerställ luft luft och vakuumsugning
« Svar #15 skrivet: 08 september 2020, 13:28:47 »
En fråga angående detta,
Jag fick min inner enhet bytt på garanti av installatör,
han körde på max kyla (16C), i någon minut eller två, vred på kranarna som ni beskrivit, bad mig stänga av pumpen och säga till när luckorna stängdes på inner delen.
stängde då sista kranen helt, så bägge var stängda.
Sen delade han på kopplingen uppe på väggen, det pös till när den ena öppnades, "det var så lite så det spelar ingen roll sa han"
antagligen lite gas som inte hunnit ner antar jag, som ny pös ut i stället. Självfallet vacumpumpade han nya innerdelen, via serviceporten och slutförde allt enligt
konstens alla regler.

Nu till min fråga, spelar detta någon roll för effekten på min helt nya värmepump? Är det risk för att det är för lite
gas i nu? Lite nojig  a:gl
Hur känsligt är detta? Den kyler och ger värme, har svårt att bedöma om den ger lika mycket kyla som tidigare,


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2021
Var uppmärksam på tecken på gasbrist, t ex om utedelarens förångare blir "randig" och ALDRIG frostar på jämnt (det är helt normalt att den blir randig under vissa väder- och driftförhållanden även med korrekt fyllning, men åtminstone någon gång då och då under en vinter bör man se den jämnt påfrostad). Om du har tillgång till en effektmätare av typ "mellanpropp" så kan du kolla värmepumpens effektförbrukning då den går på max värme (ställ börvärdet på minst 5 grader över aktuell innetemp) och utetemperaturen är mellan +5 och +10 grader, i det läget ska effektförbrukningen stämma någotsånär med vad som står på typskylten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!


Notice: Undefined variable: indexbanners in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 27
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?