Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer  (läst 2772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« skrivet: 08 augusti 2020, 18:22:52 »
Hei,

En bekant har en av dessa värmepumpar, och det har kommit ett högtryckslarm. När jag återställer detta så ser det ut som det kommer en timer för väntetid innan maskinen gör ett nytt försök.

1. Går det att snabbstarta värmepumpen på något sätt så man slipper vänta ut timern efter att man tex testat att spola filtret?
2. Är "installatörsmenyn" högsta behörigheten man kan komma in i? (skrev in dagens datum för att komma in i denna, men det känns som det saknas några menyer)
3. Finns det en tvångskörningsmeny eller liknande?

När timern för kompressorn tuggat ner till "0" så kom larmet tillbaka utan att jag ens hörde ett relä som la in. Rött å pipljud igjen :-(

Har skruvat rätt mycket med Nibe å Thermia, men känner mig inte så hemma i menyerna på den här värmepumpen. Står på IVTs hemmsida att supporten har sommarstängt tom v.33.. (?)


Någon vänlig själ i detta forum som har några inspel här?

/ Knepig


Do iT!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2020, 01:33:27 »
Hej!
Enligt manualen ska man hålla in (mode) i 5 sek i valfri installatörsmeny för snabbstart (20 sek).
Om den löser på högtryckspressostaten innan den ens startar så är det nått elfel, typ fel på pressostat eller styrkort.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=InstallM_GL_HE_201710_6720822237_01.pdf
« Senast ändrad: 09 augusti 2020, 01:38:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2020, 07:40:00 »

2. Är "installatörsmenyn" högsta behörigheten man kan komma in i? (skrev in dagens datum för att komma in i denna, men det känns som det saknas några menyer)


Jag vet inte exakt hur det är på dom där, men på rego800 finns det ytterligare en accessnivå, fabrik, om man lägger till 1 på varje siffra i koden. Dvs '1910' i dag istället för '0809'.


Citera

3. Finns det en tvångskörningsmeny eller liknande?


Det borde finnas under menu 9, utgångar.


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2020, 10:15:07 »
Hej!
Enligt manualen ska man hålla in (mode) i 5 sek i valfri installatörsmeny för snabbstart (20 sek).
Om den löser på högtryckspressostaten innan den ens startar så är det nått elfel, typ fel på pressostat eller styrkort.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=InstallM_GL_HE_201710_6720822237_01.pdf




Jag vet inte exakt hur det är på dom där, men på rego800 finns det ytterligare en accessnivå, fabrik, om man lägger till 1 på varje siffra i koden. Dvs '1910' i dag istället för '0809'.

 

Det borde finnas under menu 9, utgångar.


Perfekt, jag skall testa det ni skriver!
Som det är nu producerar värmepumpen inget varmvatten, så om jag inte får igång kompressorn så måste jag försöka få den att köra på elpatronen istället.

Det låg ett par glassäkringar vid sidan av pumpen när jag var där, men jag ohmade den som var monterad och den var hel.

Pressostaten sluter/bryter väl bara en kontakt? Isåfall borde man bara kunna kortsluta sladdarna för att se om denna är kaputt.


Tack för att ni tar er tid och hjälper till, det uppskattas! =)





Do iT!

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2020, 18:50:17 »
Hallå igjen,

Tänkte det hör till att ge en uppdatering på detta..

Att snabbstarta kompressorn funkade inte.. inte heller fungerade det att tvångstyra några komponenter eller ens köra elpatronen.. Det stod att den var aktiv, men ingen ström gick genom kablarna..

Om den löser på högtryckspressostaten innan den ens startar så är det nått elfel, typ fel på pressostat eller styrkort.

Kort, typ som på den bifogade bilden? :-)

Ska försöka få tag på ett nytt kort imorrn, men IVT har slutat att leka värmepump i Norge från årsskiftet, står det på deras bosch-hemsida, https://www.bosch-climate.no. Men telefonnummer direkt till dom verkar dom ha gömt väl..

Do iT!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2020, 18:52:32 »
Kolla om du hittar ett kort hos https://jsenergi.com/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2020, 19:04:12 »
Kolla om du hittar ett kort hos https://jsenergi.com/

Tack för tipset!

Måste dubbelkolla så det är samma kort om jag köper ett från en svensk firma, detta eftersom det är 3fas 230V på maskinerna i detta landet!

Det blir ju intressant att se om felet kommer tillbaka. Säkringen på detta kortet hade tydligen gått för nåt år sen också. Syns kanske inte väldigt tydligt på bilden, men endast ena metallbiten på glassäkringens ena sida satt kvar i hållaren, och det var glaskross och såg brännt ut runt om denna.

Do iT!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2020, 19:13:05 »
Det är nog samma kort för det är 12 V spänning till kortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2020, 19:15:31 »
Det är nog samma kort för det är 12 V spänning till kortet.

Jaa, jag är inne och kollar på hemsidan purjo__ skrev, ser ut att vara samma i alla dessa maskiner! =)

Do iT!

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HE E11 - Högtryckslarm och larmtimer
« Svar #9 skrivet: 02 september 2020, 11:05:20 »
Hallå igen!

Har vart upptagen ett tag, men här kommer tillslut en uppdatering på vad som var felkällan här.

Jag monterade det nya bas-kortet, men glassäkringen på kortet brann av när jag slog på strömmen till värmepumpen. Jag drog då ut kablarna till alla komponenter i värmepumpen och kopplade in dom en efter en. Det visade sig att motorn till växelventilen var trasig och den fick säkringen på kortet att brinna av. Bytte ut denna och nu fungerar maskinen tipptopp! =)

Tack purjo__ & Carl N för er hjälp!

/K
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!