Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PCS44 slutar shunta kyla?  (läst 886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yorgas22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
PCS44 slutar shunta kyla?
« skrivet: 08 augusti 2020, 10:58:23 »
Hej

Jag har frikyla till mitt FTX, med tillsatsen PCS44 till en NIBE1255. Jag styr aktivering av kyla med rumsgivaren så är det varmare än 22 grader inne ska kylan gå på. Pumpen är i manuell mod.

Det här fungerar oftast men jag har sett nu när jag följer systemet att den ibland slutar shunta in kylmedium i kretsen till FTX:en (köldbärartemperaturen i den kretsen går upp till över 20 grader i kylkretsen enligt NIBE Uplink), köldbärarpumpen fortsätter gå med sin normala hastighet så NIBE har inte bytt mod.

Om jag när det här händer manuellt tvingar pumpen att byta mod till värme och sen tillbaks till kyla igen (genom att ändra setpointen för rumsgivaren för värme/kyla upp och sen tillbaks igen) så börjar det fungera som förväntat och temperaturen i kylkretsen går ned till börvärdet för kyla igen.

Nån som har nån idé varför det här händer? Finns det nåt mer villkor än temperaturen från rumsgivaren som kan få PCS44 att sluta shunta mot börvärdet? NIBE:n har inga aktiva larm

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: PCS44 slutar shunta kyla?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2020, 13:13:46 »
Om kylbehovet finns, så verkar det vara en bug. Kontakta Nibe så de får åtgärda det. Det är väl en ganska ny produkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PCS44 slutar shunta kyla?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2020, 22:19:40 »
Fanns ju en jäkla massa inställningar i deras 1.9.5 meny så det är väl lite att trimma. Jag har en CTC och hade liknande problem som du. Då fanns en inställning som hette Max diff rumstemp - framledning som var ställd på 5 grader så varje gång det blev varmt inne så öde kylan av. Konstig inställning men jag ändrade den så löste det sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!