CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Kyl & Värmepumptekniker  (läst 4201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2020, 20:28:59 »
Ja jag hänger med! Superbra beskrivet :)

Det jag syftade på var om jag får en fråga där jag vet vatten och temperaturskillanden och så ska jag få fram massan t.ex.

Hur man ska bära sig åt då?

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1277
  • Kön: Man
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #16 skrivet: 06 september 2020, 06:55:36 »
Att montera värmepumpar kräver inte så mycket kylkunskap egentligen, det är när du ska börja felsöka och jobba med kyla som den biten kommer in. Förstå vad som händer i processen, och hur komponenter fungerar.
Har sett en luftvärmepumpsmontör med flera års erfarenhet, som skulle bygga ett släp med kyla för uthyrning. Ja installationen var inte vacker, släpbygget var inte vackert, kylmaskinen hade ingen termostat, så den slog aldrig av, pressostater var inte inkopplade på rätt sätt, och så vidare. Det är lätt att flarea två rör och skruva ihop, men när det kommer till funktion, då hade han inget att komma med.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #17 skrivet: 12 september 2020, 15:55:50 »
Hej!

Nu har jag pluggat ett litet tag och hittills har vi gått igenom kylsystem grundläggande.

Det jag behöver lite hjälp med är dom olika kompressor typerna med för/nackdelar.

-Hermetisk kompressor är väl den vanligaste inom t.ex kylskåp o mindre system. "Billig" ihopsvetsad liten risk för läckage. Svår att underhålla pga plåthöljet.

-semi/Hermetisk enda jag känner till om den är att den är dyrare, men lättare att göra service på?

-öppen är väl att den tar kyla från omgivningen men nackdelen är att sen inte kan justera temperaturen utan ytterligare arrangemang.

Sen har jag en till fråga angående överhettning i förångare, vad den bör vara? Det räknar man väl ut genom tempefterförångare- bar(a) temp?

Och i kondensorn bar(a)-tempefter?

Har tenta om 4 veckor angående just sånnahär frågor :)

Trevlig helg!

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #18 skrivet: 13 september 2020, 11:49:37 »
Samt i vilka kylsystem dom tre olika varianterna används.
För det har ja jättesvårt att förstå 😅

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24819
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #19 skrivet: 13 september 2020, 14:34:07 »
Hermetisk kompressor är väl att motorn är ihopbyggd med kompressorn så att köldmediet är i kontakt med motorlindningarna.
Själva kompressorn med motor är ihopsvetsad till en enhet.
Dessa används väl i de flesta villa-värmepumpar?

Semi-hermetisk innebär att motor och kompressor är ihopbyggda, men det går att skruva isär kompressorn.
Typ större industrimodeller brukar vara semihermetiska.

Öppen innebär att den finns en drivlina mellan motor och kompressor, typ axel, drivrem eller liknande.
I fordon som bilarnas AC och liknande används dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #20 skrivet: 13 september 2020, 19:26:36 »
Hermetisk kompressor är väl att motorn är ihopbyggd med kompressorn så att köldmediet är i kontakt med motorlindningarna.
Själva kompressorn med motor är ihopsvetsad till en enhet.
Dessa används väl i de flesta villa-värmepumpar?

Semi-hermetisk innebär att motor och kompressor är ihopbyggda, men det går att skruva isär kompressorn.
Typ större industrimodeller brukar vara semihermetiska.

Öppen innebär att den finns en drivlina mellan motor och kompressor, typ axel, drivrem eller liknande.
I fordon som bilarnas AC och liknande används dessa.


Suveränt!
Vad är nackdelarna med dom tre alternativen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24819
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #21 skrivet: 14 september 2020, 11:23:23 »
Jag tror det är en kostnadsfråga.
När storleken på anläggningen blir tillräckligt stor finns säkert en brytpunkt när det blir billigare att öppna och laga kompressorn än att byta.
Att öppna och laga en liten kompressor är troligen inte ekonomiskt.

Den öppna modellen kräver en extern drivning, det är mer praktiskt i t ex ett fordon där det redan finns en motor.

Annars vet jag nog inte...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #22 skrivet: 14 september 2020, 13:13:17 »
Efter att ha läst igenom boken Praktisk Kylteknik så visade det sig att det var en kostnadsfråga :) Så tusen tack!

Dock är jag helt lost på överhettning i Förångaren, vad det bör vara?
Enligt boken, +10, enligt google +5

Samt vad som händer om överhettning är för Hög/Låg

Om den är hög så tänker jag att expansionsventilen har svårt för att strypa flödet(?)
Och om den är för låg så har förångaren svårt att "koka" upp vätskan?

Men jag har ingen aning där.
Frågat läraren också via mail men där har jag inte fått något svar än.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24819
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #23 skrivet: 14 september 2020, 15:30:40 »
Min gissning är att boken har några år på nacken.
Jag tror att man vill ligga ganska lågt i överhettningen på förångaren, +5 C låter rimligt.
Värmepumpen tappar i effektivitet om med högre överhettning, men man vill inte att kompressorn får vätskeslag, risken ökar med lägre överhettning.
Kolla sid 40 här:

https://www.kylteknikern.com/LATHUND%2020090313.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #24 skrivet: 25 september 2020, 13:07:50 »
Tjenare!

Nu är jag tillbaka men fler frågor.
Läser igenom boken Grundläggande Kylteknik.
Och nu har vi kommit till avsnittet om strypventiler.
Oavsett hur mycket jag läser så sätter det sig inte så som jag vill.

Då är det främst:
Handventil
Termisk expansionsventil, både med inte tryckytjämning och yttre
Automatisk strypventiler
Kapillärrör
Om någon kan förklara för/nackdelar och hur dom funkar.

Känner ju till termisk med bulben som mäter tryck utanför Förångaren.

Även om köldmedier. Har jag upptäckt är riktigt svårt, enda som riktigt satt sig är skillnader på zeotropiska och å zeotropiska köldmedier. Sammansättning av CHC och HCFC
Men sen vet jag inte vilka inom dom kategorierna som bidrar mer till ozonskiktet och växthuseffekten.
Samt vilka som är naturliga t.ex r717.
Om ni har några tips eller ännu bättre!

Läst någon utbildning gällande kylteknik.
Och vet lite vad som kan komma på tentor osv.

Har inga svårigheter annars kring vad alla ventiler och hur ett kylsystem funkar. Det är just domhär frågorna bara som är svåra.

Har även mailat lärarna men inte fått något svar om just domhär frågorna.
Trevlig helg :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30875
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 07:42:26 »
Kan inte allt, men antar att "automatiska strypventiler" = elektronisk expansionsventil som styrs av tempgivare och en ställmotor.
Om mina antaganden är rätt så ger dessa den mest exakta styrningen och möjliggör att man ligger så nära optimum som möjligt när det gäller överhettningen - vilket i sin tur ger högre COP.
Kappilärrör är en fast mekanisk strypning som bara fungerar riktigt bra vid ett specifikt förhållande mellan kompressorns effekt, köldmedieflödet och temperaturerna i systemet.
Kort förklarat så blir effektiviteten sämre om man ligger "varmare eller kallare" än vad kappilärröret är optimerat för.

Termisk expansionsventil fungerar ungefär som en automatiskt elektronisk ventil, men eftersom den inte har en lika exakt styrning så blir effekten inte riktigt lika bra som med elektroniska ventiler.

Det finns många här i forumet som kan mer än jag, och de brukar gilla att påpeka mina fel  ;), så jag förväntar mig att mitt svara skall antingen verifieras eller kullkastas, eller kompletteras av de som kan mer än jag.
« Senast ändrad: Idag kl. 07:44:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare:https://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Notice: Undefined variable: indexbanners in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 27
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?