0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett exempel är : 14. Jonna vill bestämma c för glas. Hon värmer ett glas som väger 170 gram i ugnen så att det blir 60,0 grader. Sen stoppar hon ner det i 600,0 gram vatten med temperaturen 22,0°. Vattnets temperatur stiger då långsamt till 24,0°C. Vilket värde får hon på specifika värmekapaciteten för glas?
I detta fallet vet vi att vi ska jämföra med vatten som har specifika värmen 4,1 kJ/(kg*K).Vi får anta att ev energiförluster är försumbara.Vi ska helt enkelt balansera energin så att den energi som glaset avger till vattnet stannar där:Vattnets energiökning = 4,1 x 0,6 kg x (24-22 C) = 4,92 kJGlasets specifika värme = 4,92 kJ/(0,17 kg x (60-24 C))=0,804 kJ/(kg*K)Svara sen med 3 värdesiffror då det är det som ges i uppgiften.Ett knep för att kolla att man räknar rätt är enhetsanalys.Svaret ska ha enheten kJ/(kg*K) så då ska energin vara över bråkstrecket medan vikt och temperaturen ska vara under.
Tack så mycket! Jag hade räknat så dock hade jag skrivit : 4190*600*(24-22) dvs jag skrev i gram så de blev ju helt galet.Men just i sånnahär fall så ska man först räkna ut vatten? (För där vet man den spec värmekap) för att senare ta resultatet av det för att räkna ut glas? Om jag fattar rätt.
Har lite svårt för att koppla sambanden mellan frågan och ekvationer jag ska använda.I matte så går det jättebra annars men just Fysiken kör ihop sig.