Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
CTC model 5 håller på att ge upp?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: CTC model 5 håller på att ge upp? (läst 4104 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thomas SSS
Gäst
Thomas SSS
«
skrivet:
14 juli 2020, 20:07:48 »
Citera
Hallå och hjälp!
Får 2 felmeddelanden på vår CTC Ecoheat model 5 från 2004.
1. Hög brinetemp in.
2. Pressostat H/L.
(Bubblar friskt i gas-glaset och larmet återkommer efter att den försökt starta brinen i nån minut.)
Ringer de kunniga.
Firma 1: Jag ska skicka en kylteknikern imorgon. Ingen kommer.
Firma 2: Jag ska skicka en kyltekniker i veckan. Ingen kommer.
Firma 3: Nädu, vi skickar ingen kyltekniker, lägg inte en spänn på en 16 år gammal CTC. Köp en ny!
Håller CTC bara 16 år? Uselt!
A. Är den skrot?
B. Får varmvatten, men det är inte mycket. Kan man maxa elen på nåt sätt så länge?
C. Vad ska jag välja nu, se info nedan.
400 meter slang finns redan.
Adress: Blåfors, Västerbotten
Lundbergs hus från 1980, platta på mark och 3-glasfönster.
Enplansvilla på 107+57 kvm = 164 kvm.
Rexovent-ventilation (mekanisk från/till-luft).
Enskilt vatten, gemensamt med byn (så Nibe funkar dåligt har vi hört).
Solpaneler på taket, men endast för el.
Kamin finns ej men är planerad.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: CTC model 5 håller på att ge upp?
«
Svar #1 skrivet:
14 juli 2020, 22:52:52 »
Citera
Har du nivå i plastkärlet med brine?
Är kärlet tomt måste det fyllas på, man kan i nödfall fylla med vatten, men 30 % köldbärarsprit är att föredra.
Sen kan det finnas luft i grejerna, man kan då prova att köra brine-pumpen kontinuerligt, meny Manuell Brinepump.
Om du har nivå i plastkärlet så gissar jag att cirkpumpen för brine har lagt av.
I bästa fall kan man mejselstarta den, man öppnar då centrumskruven på pumpen (lite brine kommer läcka ut) och sen sticker man in en skruvdragare med vanlig mejsel-bit och drar runt den tills den snurrar själv.
Man kan prova att ställa den i manuellt läge (enligt ovan) när man testar detta.
Om du inte vill pilla med grejerna själv så anlita en annan rörkrökare, den du kontaktat gillar jag inte....
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
14 juli 2020, 23:00:06 »
Citera
Kan försöka svara på de andra frågorna också.
A. Troligen inte.
B. Ja, använd ratten uppe till vänster (Reservtermostat), ställ den t ex på 70 C.
Får du igång kompressorn så måste denna ställas om till F eller Off.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Thomas SSS
Gäst
Thomas SSS
«
Svar #3 skrivet:
15 juli 2020, 21:00:36 »
Citera
Kylvätska finns det och behållaren har alltid varit nästan full i alla de 8 åren vi bott här.
Angående firmorna så är det de 3 närmaste CTC-installatörerna. Tyvärr är det ingen som kan nåt om denna modellen. De vet liksom mindre än mig, är det en ovanlig modell eller för gammal? Det är som de ser en Cheva från 1927 liksom...
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3976
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #4 skrivet:
15 juli 2020, 23:38:53 »
Citera
Märkligt ändå, det är ju inte rörmockare du har ringt utan kyltekniker, de borde ju tycka det är kul att hitta din gasläcka, fixa den, toppa upp gasen och låta skutan åka vidare några år till.
Om du inte fått tryckökningar i brinekärlet, eller värmesystemet så tror jag att läckan är "enklare". Ring du lite till.
Eller vänta nu lite, först på egen hand borde du kunna kontrollera om pumparna fungerar, laddpump som KB-pump. När den varit av en stund så kan du följa hur givarna förändras under uppstart och se vad som fungerar.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
16 juli 2020, 23:37:50 »
Citera
Börja med att kolla Diagnos -Brine och antekna temperaturerna på in/ut när kompressorn står.
Sen går du in på Manuell - Brinepump och kör igång den så kan du sen bläddra tillbaka till Diagnos - Brine och kolla temperaturerna?
Om temperaturerna på Brine ändras och stabiliseras på samma temp (in/ut) så funkar cirkpumpen.
Händer inget med temperaturerna så måste köldbärarpumpen åtgärdas.
Loggat
Thomas SSS
Gäst
Thomas SSS
«
Svar #6 skrivet:
19 augusti 2020, 21:18:03 »
Citera
Ska kolla upp det ni säger. Har bara kört på el nu i sommar, funkar toppenbra då elen är så billig.
Men nu börjar det bli kallare snart, kan jag inte få ut "elvärmen" till radiatorerna? Hittar ingenstans där jag kan slå på cirk-pumpen då jag valt bara el? Stämmer detta?
Farsan säger att rörmokare och plåtslagare är de värsta hantverkarna. Jag är böjd att hålla med, vi har även en vattenläcka från ett nästan nytt plåttak just nu... Helt hopplösa muppar, går nog till domstol snart.
Loggat
Thomas SSS
Gäst
Thomas SSS
«
Svar #7 skrivet:
25 augusti 2020, 22:36:20 »
Citera
Går inte att starta kompressorn nu, får fasföljdfel? Sicket skräp CTC är och ingen utbildad personal finns det på dem heller... Aldrig mer.
Får varmvatten via el, men elementen är helt kalla. Hör och kan starta radiatorpumpen, men det kommer ingen värme. Varför. Låter som det är cirkulation ju.
Och alla firmor här omkring är så självupptagna eller dåliga att det är äckligt. Vet ni någon seriös firma som kan sina grejor runt Piteå/Skellefteå. Har snart varit i kontakt med 6 firmor och ingen vill jobba.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #8 skrivet:
26 augusti 2020, 07:55:33 »
Citera
Har du vridit upp reservtermostaten, ratten som sitter uppe till vänster?
Shunten tar normalt vatten från undre delen av tanken, den värms normalt inte av elpatron om inte reservtermostaten aktiveras.
Du kan även kolla att shunten öppnar och är i autoläget?
Shuntratten ska vara i yttre läget, den går att trycka in för manuell shuntning.
Väldigt mysko att ingen firma vill prova att få igång grejerna?
Jag hittar 2 firmor på CTC:s hemsida, hade du kollat med dessa?
Loggat
Thomas SSS
Gäst
Thomas SSS
«
Svar #9 skrivet:
06 september 2020, 18:58:46 »
Citera
Då ska vi se. VKT var firma 3 som dömde ut den över telefonen.
De var här och kikade nyss på en offert, de första jag hört som verkade kunna sina saker. De sa att timmarna var lite väl höga på denna för att man ska lägga pengar på den.
Total drifttid: 144 398 h (D.v.s 16,5 år, verkar ju stämma.)
Drift kompressor: 100 326 Wh (Den håller alltså 100 000 timmar? Måste väl anses som bra?)
Elvärme drift: 116 872 Wh (Men vad betyder det här? Har min panna gått mer på el än vad den rullat på jordvärme? Någon som kan förklara?)
Vet att vi haft lite hög räkning på elen när det är kallt och att vår värmepump varit dåligt intrimmad, men kan det ha varit så i 16 år?
Vi har bott här i 8 år.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #10 skrivet:
07 september 2020, 07:57:32 »
Citera
Tråkigt, den kan ha mer att ge men firmorna är mer intresserade av att sälja nytt.
Kompressor och elvärme är märkta i Wh, det innebär att man måste dividera med antal watt för att få tiden i timmar.
Jag har för mig om att kompressorn drar ca 1,5 kW så tiden på kompressorn blir 66884 h och på elpatron (6 kW) 19479 h.
Detta är tyvärr ganska normalt på en gammal CTC om man inte trimmar in den som sjutton.
Man måste trixa en hel del med den för att inte elpatron ska gå för jämnan.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1277
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Josth
macman
Tågråttan
ing
Nickmac
jälldorf
Pedan
Heat?
alvinpalv
purjo__
shelter
Smurfen.
Breeelin
dodge75
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info