Köpt en villa på 148+45 kvm, enplan från -72. Platta på mark. Gillar huset men direktverkande el är ju inte min favorit. Idag finns en LLVP mitt i huset (öppen planlösning) och massa gamla-som-gatan elradiatorer.
En konvertering har jag inte råd med just nu. Min kortsiktiga plan är att ordna moderna oljefyllda radiatorer och sen konvertera till vattenburet om några år. Jag har helt enkelt inte ekonomin att göra konverteringen nu. Men att lära sig är ju gratis, tänker jag. Här på forumet finns ju massa duktiga människor som tillsammans kan allt. Vad jag däremot inte hittat är några projekttrådar eller liknande som rör en konvertering, där man får följa med från början till slut. Finns det några sådana?
Helst skulle jag ju vilja göra så mycket som möjligt själv. Men det finns säkert tusen saker jag inte tänker på nu, plus massa smarta lösningar man kan inspireras av. Här på forumet finns ju svaret på "alla" detaljfrågor, men saknar någonstans där man kan följa en röd tråd så att säga.
Min tanke har varit att man kan göra rördragningen på varma sidan av isoleringen i vindsbjälklaget med 4 nedstick till respektive "länga" av radiatorer , en lösning som verkar ganska ovanlig. Finns det böcker, handböcker eller liknande som är bra att läsa in sig på för att bli lite mer "allmänbildad" i ämnet?
Ibland känns det lite så här.. man kommer liksom för nära inpå när man kollar i trådarna här. Man ser som inte helheten.