Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Vad är det som händer ...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vad är det som händer ... (läst 4229 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ommadawn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ommadawn
«
skrivet:
06 mars 2006, 10:01:01 »
Citera
Hejsan,
nu har det hänt. 19.4 minusgrader och mina bägge värmpumpar har börjat blinka rött. Är det
det som skall hända när den slår av för -20, eller är det något annat ? Det står nämligen
lite dåligt i manualen vad som exakt skall hända när den slår av för kylan. Kollar man felsöknings
schemat så säger den bara att man skall kontakta servicetekniker, vilket inte låter helt
korrekt. Misstänker ju snarare att det är helt normalt, dvs att den slagit av för att det var
för kallt.
Sedan undrar jag om den slår på automatiskt igen, eller ?
Loggat
Ommadawn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ommadawn
SV: Vad är det som händer ...
«
Svar #1 skrivet:
06 mars 2006, 15:00:17 »
Citera
Misstänkte själv att det var något fel.
Hittade en Felsökningsguide hos ahlsell där man kan köra självdiagnostiken. Den tänder
som felkoder då quiet och operation => Fel i PAM krets/krets fel,kretskorts fel utomhus
del, fel på spänningsmatning tillutomhusdel.
Så antagligen var det något som inte fixade kölden. Det mest skumma är att bägge
mina 93:or la av och diagnostiken visar på samma fel på bägge enheterna.
Hmm, hoppas att detta inte betyder något ... :-( utan att det bara var ren slump att
bägge visar samma fel.
Loggat
Bsba
Expert på värmepump
Stad/land: Järfälla
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
Kön:
Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Bsba
«
Svar #2 skrivet:
06 mars 2006, 15:36:44 »
Citera
Fick samtal från min gamla mor som har en nyinstallerad 93:a. Hon sa att den bara blåste kalluft (mer än -20 grader ute) så hon stängde av den och nu ville den inte starta på fullt. Kom fram till att hon hade haft den i quietläge när den blåste kallt och att det kanske fortfarande var för kallt för att den skulle återstarta (ca -12). Den startade till slut men det kom inte mycket värme ur den. Verkar som om quietläget gav mer luft än autoläget?
Skriv gärna in vad du kom fram till.
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
Ommadawn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ommadawn
«
Svar #3 skrivet:
06 mars 2006, 16:52:44 »
Citera
Ja, nu vet jag vad det var. Lite skojigt så här efteråt, men det är säkert en och annan som tycker att man är "puckad". Men, det visade sig vara en av faserna som hade gått bort (säkring).
Det gjorde uppenbarligen att en del ström (antagligen via alla apparater inomhus) gick i alla fall över till den fasen och gav värmepumparna så pass mycket ström att de gick att starta upp och betedde sig som om att de fungerade, förutom att när den försökte starta motorn i utenheten så fanns det väl inte alltid tillräckligt med ström.
Nåja, jag kan skämmas och dra ned brallorna litegranna ... glad är jag i alla fall att det vara var det ...
Loggat
Bsba
Expert på värmepump
Stad/land: Järfälla
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
Kön:
Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Bsba
«
Svar #4 skrivet:
06 mars 2006, 20:56:23 »
Citera
Så det kan bli.....
Skönt att det löste sig ialla fall
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
mrMagoo
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Falköping/sverige
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
mrMagoo
«
Svar #5 skrivet:
06 mars 2006, 22:42:35 »
Citera
Lustigt
Jag råkade ut för samma sak i lördags. var på väg ner till hobbyrummet i bottenvåningen när jag noterade att inomhusdelen blinkade rött....... hann inte mer än att ta tag i fjärren innan frugan hojtar att tv´n "blinkade konstigt" då pustade jag ut och satte tillbaka fjärren gick ut och bytte propp till ena fasen. (jag fick stänga av och startapumpen igen för att den skulle sluta blinka)
vid det tillfället var tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, värmepump, och tv, datorer m,m igång så gick antagligen v.v beredaren igång.
-22,4 som kallast häromdan(29,1kw pump el det dygnet) och min fd. panna nibe sw150 står på verandan på väg till skroten. :-)
Loggat
120 kvadrat suterängvilla byggd -81
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1227
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
classeboy
tyke
ch85st
jälldorf
MMET
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info