0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker absolut att du ska ha två innedelar. Utedelen är inte snygga så det räcker med en.Fujitsu är inte vanlig här omkring men säkert bra för det.
dessa slim går utan fel hitintills. (vet inte hur många jag satt upp).fujitsu är generellt bra pumpar.ev. garantier hanteras snabbt.OM rördragningen till båda innedelarna är smidig så blir det inte dyrare än att sätta två separata aggregat men inte heller billigare.nackdelarna är att oftast så är effektiviteten sämre på dessa multisplit.går en sönder - går båda sönder.du behöver oftast en större säkring till utedelen.man kan inte ha olika driftsätt på innedelarna samtidigt (värme resp kyla/avfuktning) vilket kanske spelar mindre roll.
Tack för svar. Undrar dock om min lilla övervåning har något större värmebehov eller om den värms av undervåningen ändå liksom.
Värmen stiger uppåt så övervåningen värms delvis om trappan är öppen. Accepterar man lite lägre temperatur på övervåningen går det med ett aggregat på nedervåningen. Värre är det med kyla som sjunker. Värmen stannar till stor del kvar på övervåningen även om man kyler nedervåningen.
Som jag ser det så är denna investering mest avsedd för värme och att den kan producera kyla är en lyx/bonus. Är väl kanske 20 dagar om året som kyla behövs här hemma, medans värme behövs typ 8-9 månader om året kanske, enligt mig.
jag vänder på detta: ca 20 dagar värme och resten kyla kör jag på
Jag skulle nog hellre gå på Fujitsu.Speciellt som värmepumpar känns de som ett bättre val.