När sommaren kommer och det blir varmt, återkommer det ständiga projektet frikyla. Det som hittills inte blivit av. Men nu jäklar.
Jag vill gärna få in den samlade klokskapen till detta projekt, tack på förhand!
Förutsättningar:
Jag har en Nibe 1230-10 som gått fint i 15 år men kan haverera när som helst. Alltså vill jag nu bygga ett system för frikyla som är frikopplat från värmepumpen.
VP står i källaren och jag tänker mig kyla på övervåningen, vilket i tvåvåningshuset innebär ca 2 x 2,50 i våningshöjd plus 3 x 30 cm i bjälklagshöjd innan jag kan få upp ledningarna till vinden.
Yta på övervåningen är 75 kvm och jag ska försöka kyla hela den från en centralt placerad fläktkonvektor högt placerad på väggen.
Bottenvåningen har golvvärme och där saknas möjlighet att dra in ett ledningsschakt så rören för KB-kretsen tänkte jag dra i fasaden. Huset är byggt med stående plank som bärande stomme. Därutanför 13 mm tretex, 22 mm gammal panel, 30 mm västkuskskiva-isolering, 28 mm luftspalt med liggande glespanel och sist 21 mm stående panel med locklist. Min tanke är att ta placera rören i en kanal i fasaden där jag tagit bort den gamla panelen och isoleringen och lossat glespanelen och återmonterat den + ny panel. Det blir som en kanal i fasaden. Är det en bra konstruktion om jag lämnar luft runt rören? Eller ska jag försöka att maximera isoleringen runt rören?
Total rörlängd i fasad och på vind blir ca 13 meter och 1 meter i källaren. Det blir 3 st 90-gradersböjar. Blir det ett rimligt tryckfall med 22 mm kopparrör?
Vilka rekommendationer finns på konvektorer som har bra inbyggd pumpstyrning? Jag är okej med att manuellt slå på och av anläggningen inför sommaren och efter, så den behöver bara smart styrning under säsongen.