0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En borrmaskinspump och en rejäl nätdriven borrmaskin har jag haft för att fylla och lufta mina system med. Cirkulerar vätskan i en 20 liters dunk och ser till att suga på botten. Pumpen orkar trycksätta till 2-3 bar och det behövs till solfångaren. // Magnus
Tack för alla tips!Jag var redan inne på att trycksätta med hjälp av vattentryck i vanliga kranen... Fundering, kan jag trycksätta frikylan med t.ex 1,5 bar och låta den stå en dag för att testa täthet? Är det tätt borde jag ju fortfarande ha 1,5 bar dagen efter och kan då öppna mot huvudkretsen... Minus ev. flex i ALU rören, men de är på 3,5mm och borde väl inte flexa så mycket?Jag förstod inte riktigt om huvudkretsen måste trycksättas på nytt efter att jag öppnat upp den och lagt in backventilen?
Jag förstod inte riktigt om huvudkretsen måste trycksättas på nytt efter att jag öppnat upp den och lagt in backventilen?
Jag tycker att du verkar ha fått till en riktigt bra "påfyllningsarkitektur" i och med att du kan rundpumpa den lilla slingan separat. Jag kan se lite olika sätt att gå tillväga i olika steg för att både fylla initialt, rundpumpa och trycksätta. Kan du beskriva de steg du själv har tänkt dig?
Finns påfyllningsventiler ( bilventil ) till vattensystem som passar blir till att bussa ner från 15 till 10 mm. en sådan och finns hos rörgrossisterna, vet inte om dom finns på varuhusen