Hej,
Vi har precis flyttat in i ett hus med AutoTerm AeroMax 5 värmepump och AquaMax elpanna. Ca var tionde minut rapporteras ett larm: "Värmepumpen arbetar just nu på sin högsta tillåtna temperatur". Jag har bifogat en bild på larmbeskrivningen i manualen.
Jag har gått igenom "Trolig orsak" 1-3 och konstaterat att det med högsta sannolikhet inte är något av de felen. "Trolig orsak 4" känns inte trolig, såvida inte någon har varit här och skruvat på flödena sedan huset tidigare ägare flyttade ut.
Oavsett vad larmet beror på - så vitt jag förstår så ska jag ha ställt in Värmesäsongsinställningen på så vis att värmepumpen inte körs alls då utomhustemperaturen är över 17 grader. Just nu är det mer än 24 grader utomhus varje dag - ändå står pannan och varnar i källaren. Man hör också hur värmepumpen går på utomhus, körs ca en minut och därefter stannar som en följd av larmet. Jag förstår inte varför. Vi behöver verkligen inte ha det varmare inomhus (rumstemperaturen är ca 25 grader, önskad inomhustemperatur är ställd till 20). Jag har funderat kring om det är varmvattentemperaturen som pumpen vill jobba på, men inte sjutton kan det behöva göras var tionde minut. Speciellt inte när det är så varmt som det är utomhus.
Är det någon som kan förklara värmesäsongsinställningen för mig? Har jag förstått den helt fel? Är larmet något som jag borde ta tag i, eller beror det helt enkelt på att det är så varmt utomhus just nu? Kan det vara något väldigt enkelt som jag missar? Jag har ingen lust att ta hit en serviceman i onödan (p.g.a. kostnad).
Tack på förhand och ha det fint!
/Marcus