Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229  (läst 16686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #75 skrivet: 12 oktober 2020, 19:21:04 »
Snyggt med dokumentation!

Det är viktigt att hålla isär flöde och temperatur. Värmekurvan ser till att du har temperatur. Men är flödet lågt så kallnar det innan det kommer fram. (Jättelågt).
Jag tror inte du behöver röra fördelaren alls just nu. Bara öppna Nibens front och öka cirkulationspumpen tills slingflödena börjar likna det du har på pappret. Börja där, så får vi se hur det går.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #76 skrivet: 12 oktober 2020, 19:28:24 »
Tack  :)

Men att öppna nibens front, menar du då termostaterna som reglerar värmen per rum (som är blåa när de är öppna)?

Och att ”öka” cirkulationspumpen - hur och var gör jag det? Och till vad?  :)

Ursäkta säkert dumma frågor.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #77 skrivet: 12 oktober 2020, 19:32:01 »
Ser att trycket minskat från 1,5 till 1,1 sedan 2 dagar tillbaka i pannan. Kanske har att göra med att det är kallt ute nu?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #78 skrivet: 12 oktober 2020, 19:51:37 »
Nejnej, ingen fara!

Denna bilagan är cirkulationspumpen, huvudpump för alla slingor.
Det röda reglagets funktion är min till max. Men det finns två "områden" av varje. Ett område är gjort för golvvärme och det andra området är gjord för radiatorer.

Rakt nedåt är noll. Max är mest medurs och mest moturs. Du ser nog i verkligheten hur det är tänkt. Testa max medurs och se vad som händer.

Det är bra att du håller koll på trycket. Det borde ökat tycker jag. Men extremt marginellt.

Du kan kolla förtrycket i expansionskärlet om du vill. Öppna säkerhetsventilen för värmesystemet. Den med cirka 2,5 bar. Ej den med 9 bar. Då tömmer du vattentrycket som är lagrat i expansionskärlet. Sedan sitter det en bilventil på kärlet. Mät trycket där. 0,6 bar funkar bra. Höj vattentrycket med påfyllningskranen till 1,5 bar. Lufta ur alla ställen idag och imorgon. Kanske finns lite luft i golvvärme fördelaren och i utedelen efter man gjort detta.
Sen sänk trycket till 1,2 bar med säkerhetsventilen dan därpå.

Kontrollera att du hittar alla artiklar innan du börjar.
« Senast ändrad: 12 oktober 2020, 20:03:28 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #79 skrivet: 12 oktober 2020, 20:33:19 »
Jättetack för hjälpen!

Jag har vridit cirkulationspumpen enligt bilden. Ska jag låta den vara i det läget löpande sen eller vrids den tillbaka om det visar sig att det inte fungerar med värmen på ovanvåningen?

Fanns ingen luft i slingorna. Luftade flera gånger från inspektionsluckan. Dock lite ljusbrun färg, som jag inte vet om det är rester från antingen medlet de använde när de spolade eller rester från den bruna sörjan som hade tagit sig in i laddpumpen och växlarna. Se bilden nedan.

Expansionskärlet och barsen känns lite överkurs för mig tror jag :). Vet inte riktigt vart de finns.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #80 skrivet: 12 oktober 2020, 20:51:09 »
Själva kärlet är den stora grå paddan till vänster om cirkulationspumpen.

Känns som det vattnet skulle bytas. Det är liknande svårhetsgrad som kolla expansionskärlet.

Själva luftningen var menad efter expansionskärlets förtryck kollas. När systemet blir på 0 bar så kan det suga in luft med lite otur.

Lämna pumpen där tills vidare. Du borde dock med tre sekunders fördröjning kunna se skillnaden i flödet på golvvärmefördelaren. Det kan vara så att det satt sig skit i golvvärmefördelaren från det tidigare missödet.

Det kan släppa skräp om du öppnar injusteringen kortsiktigt. Justeringen sitter högst upp runt/under flödesmätaren. Lyft av blå "huv". Den svarta under är justeringen. Om du vill testa "släppa förbi skit" så räkna hur många varv det krävs för att öppna max (antar moturs). Sedan återställ lika många varv motsatt riktning.

Blir det ingen ordning på trycket så tror jag systemet behöver spolas ur lite mer seriöst. Gärna baklänges, även fördelaren.

---

Här finns lite läsning om lite av varje kring innedelen, placeringar av komponenter och diverse underhåll.
https://www.nibe.se/assets/documents/18329/231346-3.pdf
« Senast ändrad: 12 oktober 2020, 20:55:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #81 skrivet: 12 oktober 2020, 21:16:46 »
Ok, jag ger mig på detta under morgondagen. Ska se om det blir någon skillnad efter justeringen av cirkulationspumpen också.

Tänker att jag kontaktar han som fixa med den angående vattnet som är smutsigt.
Känns som att den är logiskt som du skriver, att skit kan ha satt sig med tanke på den bruna sörjan och nu slitigt vatten och dålig värme i golvet.

Tack så mycket så länge!

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #82 skrivet: 14 oktober 2020, 10:07:39 »
Jag pratade med Termoklimat igår och enligt honom var det inte en ”jättefara” att vattnet var lite grumligt. Hoppas det inte satt sig bara, som du skrev HBerggren.

Eventuellt kunde det behövas en cirkulationspump på ovanvåningen också för att få igång trycket där eftersom det är svårare att få upp värmen. Men först skulle jag testa att skruva upp liter/minut på ventilerna på ovanvåningen och begränsa värmen på nedanvåningen (det är fritt flöde idag). På så sätt så tar sig värmen uppåt när den tillgodosett nedanvåningen enligt termostaternas inställning.

Eventuellt kunde jag också strypa flödet lite på nedanvåningen via en flödesreglering som skulle vara i skåpet med termostater på nedanvåningen. De kallades ibland ”flow” och skulle vara svart. Man skulle kunna reglera den +-?  Har dock inte kollat upp detta än.

Jag gjorde ialf enligt ovan och värmen kom igång bättre på ovanvåningen. Jag ska ge det några dagar och se om det håller sig.

Det ska visst vara lite problematiskt generellt med att hitta rätt värme och nivå när man går från sommar till kallare väder.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #83 skrivet: 14 oktober 2020, 21:55:25 »
Jag pratade med Termoklimat igår och enligt honom var det inte en ”jättefara” att vattnet var lite grumligt. Hoppas det inte satt sig bara, som du skrev HBerggren.

Eventuellt kunde det behövas en cirkulationspump på ovanvåningen också för att få igång trycket där eftersom det är svårare att få upp värmen. Men först skulle jag testa att skruva upp liter/minut på ventilerna på ovanvåningen och begränsa värmen på nedanvåningen (det är fritt flöde idag). På så sätt så tar sig värmen uppåt när den tillgodosett nedanvåningen enligt termostaternas inställning.

Eventuellt kunde jag också strypa flödet lite på nedanvåningen via en flödesreglering som skulle vara i skåpet med termostater på nedanvåningen. De kallades ibland ”flow” och skulle vara svart. Man skulle kunna reglera den +-?  Har dock inte kollat upp detta än.

Jag gjorde ialf enligt ovan och värmen kom igång bättre på ovanvåningen. Jag ska ge det några dagar och se om det håller sig.

Det ska visst vara lite problematiskt generellt med att hitta rätt värme och nivå när man går från sommar till kallare väder.
Håller med om att färgen i sig inte är något problem. Bara rädd för eventuella rester.

Jag tycker inte det borde vara något problem att få fart på flödet i ovanvåningen. Först när du ser en differens mellan uppe och nere och strypning (+- flow svart) inte leder till högre flöde så är det bekymmer. Men då tror jag mer på att det är pumpen som är skadad. Jag  tycker det borde sitta en "3-våningspump" i från början utan att jag sett specifikationen. Det ska räcka om den är frisk.

Börjar fundera på om det inte är en bra idé att ta isär cirkulationspumpen och se om den ser lika illa ut, iaf om resultatet är underkänt.

När man väl hittat rätt förskjutning och värmekurva så ska det kännas stabilt och repeterbart skulle jag säga. Du har termostater, då är det lätt att "bromsa" för hög värmekurva utan att det märks i huset. Men optimala är att precis tillräckligt med värme leds fram. T ex, sätta alla termostater på t ex 28 grader men via pumpens inställningar är det prick 21 grader inne eller vad man nu föredrar. Sedan när våren kommer så kan man sätta termostaterna på 21 grader, då har man hunnit testa lite värmeinställningar under vintern.
« Senast ändrad: 14 oktober 2020, 21:57:04 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #84 skrivet: 15 oktober 2020, 12:26:39 »
Jag ska försöka hitta den +-flow och se om den ens finns. Skickar en bild så jag får bekräftelse innan jag vågar göra något :)

Jag testade att han fritt flöde på alla termostater, men problemet då var att det var jättevarmt på nedanvåningen men ingen värme på ovanvåningen. Typ som att all värme stannade där nere. Jag har strypt på nedanvåningen nu och tycker det är jämnare på ovanvåningen (där det är fritt flöde) men inte jättevarmt. Vet inte vad man ska förvänta sig riktigt.

Vet inte riktigt vad det är för cirkulationspump vi har. Men de som installerade från början var uppenbart i de vassaste knivarna i lådan, så de är nog mer slumpen som avgjort om pumpen är avsett för 2-våningshus eller inte.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #85 skrivet: 15 oktober 2020, 12:48:21 »
Detta är skåpet på nedanvåningen. Den svarta går med en ledning från pannan, sen kommer den röda dosan och sist skåpet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #86 skrivet: 15 oktober 2020, 13:51:16 »
De två sista bilderna har bara med tappvatten att göra.

Pumparna är nog bara Nibes OEM-produkt från Wilo, samma till alla som köper VVM325. Kanske står i detaljerade sektionen i manualen vad det är för pump. Men inte viktigt just nu.

Jag antar du inte kommer upp riktigt i rätt totalflöde av "diverse misstänkta skäl", men det känns som det flödar soppas att det inte är så man behöver reparera något.

Anteckna totalflöde genom att summera alla flöden från alla enskilda flödesmätare utan ställdon monterade.

Slinga: 2:1   Uppmätt flöde: x L/min
Slinga: 2:2   Uppmätt flöde: x L/min
Slinga: 2:3   Uppmätt flöde: x L/min
Slinga: 2:4   Uppmätt flöde: x L/min
Slinga: 2:5   Uppmätt flöde: x L/min
Slinga: 2:6   Uppmätt flöde: x L/min

Summa uppmätta flöden: y L/min (x+x+x+x+x+x = y).


Planerat flöde:
Slinga: 2:1   Flöde: 0.3 L/min
Slinga: 2:2   Flöde: 0.9L/min
Slinga: 2:3   Flöde: 0.9 L/min
Slinga: 2:4   Flöde: 0.7 L/min
Slinga: 2:5   Flöde: 0.8 L/min
Slinga: 2:6   Flöde: 1.9 L/min

Planerad summa flöde: 5,5 L/min

Om y är lägre än planerad summa flöde, dela y på planerad summa flöde.

Exempel:
Citera
Om y är 3.6 L/s:

3,6 / 5,5 = 0,6545454545454545...

Svar: ~ 0,65 - (Två värdesiffror räcker).

Ta alla planerade slingflöden gånger lika mycket:

Slinga: 2:1   Flöde: 0.3 L/min     0,3 * 0.65 = 0,20
Slinga: 2:2   Flöde: 0.9 L/min     0,9 * 0,65 = 0,58
Slinga: 2:3   Flöde: 0.9 L/min     0,9 * 0,65 = 0,58
Slinga: 2:4   Flöde: 0.7 L/min     0,7 * 0,65 = 0,46
Slinga: 2:5   Flöde: 0.8 L/min     0,8 * 0,65 = 0,52
Slinga: 2:6   Flöde: 1.9 L/min     1,9 * 0,65 = 1,24

Svaret längst till höger är ditt nya målvärde för respektive slinga i liter per sekund. OBS, detta var bara ett exempel, omräkningen måste baseras på verklig flödesmätning.

När du justerar in enskilda slingor (utan ställdon monterade på fördelaren) så kommer den slingan du nyss ställde in bli påverkad när du ställer in nästa.
Justera alla i flera omgångar, så det blir så bra det kan bli. Om en enskild slinga är svårt att få upp i flöde, stryp då alla andra tills denna vidöppna slingan med för lågt flöde börjar flöda.

Denna teori har lite brister på ingående "friktionsartade" parametrar. Så det kan hända att ditt totaflöde blir ännu lägre väl injusterat. Kör omräkningen på nytt då för att bekräfta att balansen är vettig.

När alla värden är så bra det kan teoretiskt bli, montera ställdonen på nereslingorna. Ställ rumstermostaterna på önskar värde. Kör utan ställdon på övervåningen för att ha en chans att ställa värmekurvan lagom. När solen ligger på kan det bli för varmt utan att det är värmekurvans fel. Det löser sig sen när ställdonen får lov att monteras igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #87 skrivet: 16 oktober 2020, 11:37:55 »
Fan vad duktig du är på detta! Väldigt pedagogisk i förklaring, jag förstår precis hur du menar. Och det känns logiskt att mäta ut hur mycket flöde som saknas (y), för att fördela mellanskillnaden på slingorna. Stort tack för det!

Det jag gjorde igår var dock att öka till +4 i pannan och det har gett effekt över hela huset, även ovanvåningen.
Jag vet inte om det är hållbart att ha +4 eller om jag ska ställa om enligt din beskrivning? Den lata vägen är att låta det vara som det är nu, men tänker så det inte är skadligt på något sätt bara :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4195
  • Karma +3/-1
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #88 skrivet: 16 oktober 2020, 12:02:54 »
Det går ganska fort att ställa in det, tycker du ska göra det. Värmepumpen går sannolikt hälsosammare om injusteringen är bra.
Men ändå bra att du tog initiativ för att få familjen nöjd snabbt!

Du borde kunna få ordning på justering inom en timme.

Edit:

Oj, jag har missat en sak. Du har ju dubbla fördelarskåp. Principen blir väl liknande men mer komplext. Inställningen behöver göras när hela husets slingor är öppna i så fall. Lite mer spring i trappan.
« Senast ändrad: 16 oktober 2020, 12:12:52 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad danielstroberg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM 325 &Pump F2120 -larm 229
« Svar #89 skrivet: 16 oktober 2020, 13:30:02 »
Jag lyssnar på dig och gör det i helgen :)
Har samma flödesschema på nedanvåningen också, så tillämpar samma princip där.

Stort tack så länge! Är oerhört tacksam för all hjälp.

Trevlig helg!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!