Hej,
Ny på forumet och har hunnit läsa massa matnyttigt. Jag är spekulant på ett hus som kan gå vidare till mig inom familjen. Huset ligger i souterräng och har nära till berg (ca 3-4 m Max). Byggt 1978 i lättbetong (300 mm i nedre plan, 200 mm övre) med platta på mark, sannolikt oisolerad, träfasader (isolering oklart). Upplever inget drag eller liknande. Generellt är planlösningen ganska öppen, förutom sovrummen. Souterräng-delen håller sig härligt sval på sommaren och verkar även inte bli så kall på vintern. Till detta finns även ett dubbelgarage. Huset ligger i södra Stockholm.
Huset värms idag med direktverkande el och två luft/luft-värmepumpar. Elförbrukningen är lite oklar, men verkar ligga runt 31-33000 kWh/år. Det finns även solceller som installerades för några år sen som verkar ge runt 8-10000 kWh/år. Årsförbrukningen landar således på ca 23 000 kWh/år.
Om det skulle bli affär är jag såklart intresserad av att göra det bästa av värmesystemet. Vi kommer sannolikt att bo där i minst 25-30 år, så det känns värt att investera. Min tanke är att det är självklart att installera bergvärme. De två luft/luft-pumparna som finns idag låter rätt mycket och är dessutom inte allt för estetiska. Jag misstänker också att elvärmen får gå hårt på vintern.
Bergvärme innebär ju dock att det också krävs en uppdatering av värmesystemet. Det är ju något av en djungel med radiatorer, konvektorer och golvvärme. Generellt är det god takhöjd, på övervåningen sluttande tak med som mest ca 4,20 i tak.
Är det ens värt att fundera på golvvärme på hela övervåningen? Eller blir radiatorer den bästa lösningen? Stor prisskillnad? Golvet kommer ändå behöva läggas om.
Gör den öppna planlösningen att fläktkonvektorer skulle kunna vara ett alternativ? Eller låter dom lika mycket som luft/luft?
Hur gör man med garaget? Hade en tanke om att flytta en luft/luft dit för att hålla ca 5-6 grader även på vintern (direktverkande el där idag också). Men kanske lika bra att få ut bergvärme dit också?
Eller är det helt enkelt bättre att fortsätta på luft/luft-spåret? Min spontana känsla är att det inte lönar sig i längden.
Självklart är investeringen någonting att beakta, men det finns ju också en komfortbit i det hela.
Kommer säkert tusen frågor till, men börjar så här