Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta delar eller köpa ny pump?  (läst 1600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimStahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta delar eller köpa ny pump?
« skrivet: 08 juni 2020, 12:04:19 »
Jag har en NIBE Fighter 1215 Bergvärmepump som installerades av förra ägaren, om jag inte minns fel- 2004. Nu har kylmedlet läckt ut och den kan eventuellt lagas alternativt byta kylmodulen eller byta ut hela pumpen. Företaget som kollade på pumpen sa att det är en gammal pump och att jag bör fundera på om jag vill köpa en ny pump.

Då ställer jag frågan här:
Vad kan gå sönder mer än kylmodulen, och kan det bli svindyrt? Helt enkelt vill jag komma fram till om jag skall byta kylmodulen för ca 35000kr eller hela maskinen för 90000kr? Vi planerar att bo här en tid till. Tacksam för feedback!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta delar eller köpa ny pump?
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2020, 12:33:18 »
Jag tycker servicefirmorna ofta är för snabba att säga att hela värmepumpen måste bytas till en ny. Själv skulle absolut överväga att reparera en 16 år gammal bergvärmepump med en ny kylmodul. Frågan är snarare hur nuvarande värmepump är dimensionerad och hur mycket man skulle tjäna i pengar på att byta upp sig till en helt ny och kraftigare anläggning som ger högre energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta delar eller köpa ny pump?
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2020, 16:30:11 »
Nu är det inte bara kylmodulen som tar stryk med tiden, även den inre tanken för VV tar stryk. Och dÃ¥ kan det bli en läcka mellan VV och systemvatten. 16 Ã¥r är nog kanske pÃ¥ gränsen att det rostat i tanken, ska inte skrämmas men det finns en hel del VP som fÃ¥tt  det problemet, samt är av yngre typ.

B

  • Gäst
B
SV: Byta delar eller köpa ny pump?
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2020, 17:22:38 »
@josth
När en VVB tex når som i detta fall 16 år
Börjar den faktiskt närma sig sin tekniska livslängd
Nya modulen går nog 15-16 år igen
Men VVB har mindre chans att bli 32 år
.
Sen kraftfullare vp kräver oftast ändrade
Förhållanden . Det kan dra med sig en del Både på
Kalla och varma sidan

Det måste man titta över först innan
En större vp monteras
Mvh
B

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta delar eller köpa ny pump?
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2020, 07:16:22 »
Min är från 2004 och den dagen det blir en läcka i kylmodulen, om kompressorn ger upp eller om VVB:n börjar läcka så köper jag en ny.
Billigare fel har jag repererat, bytt mjukstart, insats i växelventil och skulle nån cirkpump haverera så byter jag det också.
Men om reparationen överstiger 5000 kr så blir det byte av alltihopa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!