Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt GT9 vid pooldrift  (läst 1814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt GT9 vid pooldrift
« Svar #15 skrivet: 04 juni 2020, 19:27:25 »
Vet inte om det var en tillfällighet men nu stängde jag av poolvärmningen och följde en varmvattencykel.
GT3 stannade på 53.7 och GT9, vad jag hann se, på 52.7 utan att pumpen återstartade. Börvärde som sagt 50 grader på varmvattnet.

Kan det ha med poolstyrningen att göra, att den på något vis tillåter att varmvattenvärmning går längre? Alternativt att poolväxelventilen spökar?
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Högt GT9 vid pooldrift
« Svar #16 skrivet: 04 juni 2020, 19:49:03 »

Fabriksvärdet för varmvattentemperatur är 45°.

Ställ ner dina 50° till 45°, sÃ¥ är problemet löst.  tummenupp

Har du  53,7° pÃ¥ GT3 sÃ¥ gissar jag att du har runt 60° i toppen pÃ¥ beredaren.



Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt GT9 vid pooldrift
« Svar #17 skrivet: 04 juni 2020, 19:56:14 »
OK, tack för alla förslag. Jag ska justera ned varmvattentempen och se om det hjälper
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt GT9 vid pooldrift
« Svar #18 skrivet: 05 juni 2020, 15:28:29 »
Jag justerade ner  varmvattnet nÃ¥gra grader och har inte haft nÃ¥gra GT9-larm sedan dess sÃ¥ det verkade vara orsaken.

Jag är ändå konfunderad då jag ser att pumpen ibland står still trots värmebehov och nedräkningstimern till start är igång. Senast jag tittade stod pumpen vilande och utan värmebehov, jag höjde då pooltemperaturen och pumpen skulle starta. Jag gick ut för att kolla pooltemperatueren så vet inte om pumpen hann starta men när jag tittade igen så räknade timern ned för start.

Är det verkligen sÃ¥ pumpen skall fungera? Inga larm fanns i larmloggen. 
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt GT9 vid pooldrift
« Svar #19 skrivet: 05 juni 2020, 17:21:36 »
Efter det att pumpen har stannat är det en fördröjning på som på min pump är 20 minuter för att smörjoljan ska hinna hamna på rätt ställe. Kan startförsöket ha varit under den tiden?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!