0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det låter som att ni har varmvatten, men det tar längre tid?Min spontana gissning i så fall är nog att ni kanske har problem med en backventil vid nån blandare i huset så att kallt vatten läcker in i varmvattnet när ni spolar varmt.För att hitta denna så bör ni kolla alla tappställen, problemet sitter oftast i den blandare där varmvattnet är varmast, övriga blandare lider ju av att just denna har en trasig backventil, men backventilen i just den blandaren som man spolar i påverkar inte.
Har du VVC som på nått sätt är kopplad till normaldrift?Men då måste du märkt detta förra sommaren också?
OK, kolla på ovansidan av värmepumpen, jag tror kallvatten och varmvattenanslutningarna sitter i mitten på pumpen.Kolla om det sitter nån lite mindre cirkpump ansluten på nån av dessa 2 ledningar?
Det verkar inte finnas någon cirkulationspump på de ledningarna. Däremot sitter det en Grundfos UP15-14B på ett rör som går till Boschen. Om jag tolkar symbolerna rätt så verkar den pumpa tillbaka vätska. Pumpens strömförsörjning kommer från IVT:n. Är det möjligt att IVT:n slår av strömmen till pumpen när den går in i sommardrift och kan man ändra sådant i Rego-inställningarna?Tack för hjälpen!
Du får öppna och kolla om den externa Wilo-pumpen och Grundfos UP15-14B sitter på samma utgång?Vilken modell på IVT Greenline har du?
Det är en IVT Greenline HT Plus E9, säger det allt?Får öppna upp den i helgen och kika. Hur "ska" det vara? Ska VVC alltid gå eller ska den styras av värmepumpen?