0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att inverterteknik känns som det mest optimala
Hur tänker du när du säger att det är det mest optimala. Jag tänker på att det finns en hel del teknik som kan krångla, och prisskillnaden för inköp är påtaglig i jämförelse med en on/offpump.Vad är det som får dig att vilja välja inverter?
Okej, det är här jag kanske gör en tankevurpa, men det var också därför jag ställde frågan.1. De flesta tillverkare går över mer och mer till inverterstyrning. Det verkar nästan vara ett paradigmskifte och då brukar det betyda att det finns fler fördelar med den nya tekniken.2. Med inverterstyrning slipper man blinkandet i lampor som kan upplevas jobbigt.3. En rätt anpassad maskin bör få bättre COP än en on/off och därmed högre energibesparing.4. Rummet jag har där pumpen ska stå är ganska litet och det skulle bli trångt med en ack-tank (ny information för er). Jag inbillar mig att en on/off-pump behöver en ack för att fungera optimalt och minimera antalet starter.
Jag skulle väja två hål a 150 m . Jag tänker att en för stor inverterpump mot borrhål kan ta ut så mycket ur borrhålet att frysning kan bli ett problem särskilt om markförhållanderna är sådana att ett långt foderör behövs.
Jag tänkte att en on/off med tank ger den bästa komforten samt har den bästa LCC (Life Cycle Cost), men jag vet inte...det kanske är invertrarna som är mest ekonomiska. Vi vet mera om 20 år. För inverter kan en 16 kW med ett borrhål på 300 meter borrdjup vara ett bra alternativ. Det är varmare på 300 meter än på 150, samt att det kan vara svårt att få balans mellan borrorna när flödet är deltaT-styrt.En inverter har den bästa verkningsgraden nära mitten av effekttabellen d.v.s. för en 16 kW jobbar den bäst mellan effekterna 8-12 kW som i sin tur fixar dina energibehov mellan -6° till -19°.Radiatorerna behöver ett fast/tryckstyrt flöde. Många inverterpumpar har deltaT-styrt flöde över kondensorn, som när det skickas direkt ut mot radiatorerna inte blir optimalt för värmeavgivningen.
Så du menar att inverterpumpar passar bättre mot golvvärme och on/off med acktank passar bättre mot radiatorer?
Absolut inte. En felaktig tolkning av det jag skrivit. I ditt första inlägg skrev du "Allt värms med äldre radiatorer.", varför jag spann vidare med "radiatorer".