Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P  (läst 2645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« skrivet: 17 maj 2020, 14:37:19 »
Det verkar som om vår Nibe 360P sedan igår kan ha gett upp, eller åtminstone står inför en reparation. Får veta mer på tisdag då reparatören kommer och tittar.

Fram tills dess tänkte jag läsa in mig på vilka alternativ jag har och skulle vilja be forumet om råd.

Förutsättning:
Bedömer, om inte reparatören har en silvertejps-lösning, att det bästa är att byta till en ny FLVP. Den nuvarande installerades 2010 och även med reparation så finns risken att fler saker börja krångla inom kort.
Kommer inte titta på bergvärme även om jag har mycket goda erfarenheter från mitt förra hus som vi konverterade. Skälet är att nuvarande hus inte har det uppvärmningsbehov som krävs för att det skall vara en vettig investering (efter en snabb excel-kalkyl). Kan tillägga att vi numera bara är 2 personer i kåken då ungarna numera får betala sin egna räkningar i sina egna boenden :-)

Huset: 150kvm med platta på mark i Stenungsund (norr om Göteborg). Byggt 1991 och förberett för FLVP från början med luftkanaler från kök, badrummen och tvättstugan. Vattenburen golvvärme i hela huset inkl. det inbyggda garaget.
FLVP:n har "eget rum" så ljudnivåer är ett mindre problem.
Nuvarande totala elförbrukning är 19 000 och vi är inga energi-sparare. Dvs duschar gärna varmt och länge samt har alltid ca 23-24 grader i huset
Finns också en kakelugn centralt placerad i huset som sällan används men kan användas om varga-vintern skulle komma

Efter att ha läst inlägg och tittat runt under dagen så verkar det vara 3 olika värmepumpar som oftast diskuteras för hus i vår storlek:
NIBE F730
ComfortZone EX-C50
IVT 860

Finns det några andra som jag missat?
Är det någon av ovan som man bör vara försiktig att välja (läste något om dåligt med reservdelar till CZ C50?)
Skulle det vara vettigt med våra förutsättningar att titta på en Luft-Vatten värmepump eller någon hybridlösning med frånluften (detta kan jag inte ett skvatt om)?

Tacksam för all input!
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2020, 15:03:38 »
IVT 860 och CZ EX50 är i grunden samma pump. Den stora frågan kring dessa pumpar är precis det du är inne på - reservdelar och pris på dessa. Ruggigt dyra enligt mig.

Nibe F730 är säkert ett bra val men flera med erfarenhet har synpunkter även på denna pump.

Jag har precis landat i beslut att byta till just F730 men alla de pumpar du nämner har både fördelar och nackdelar. (Jag har en CZ CE50 idag så denna har jag erfarenhet av.)


Gällande luft-vatten kan jag inte ge några råd.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2020, 16:27:52 »
I och med att förbrukningen är så hög idag så finns det en god anledning att även titta efter luftvattenvärmepump. Går att spara minst ett par tusen kr per år med en bra dimensionerad luftvattenvärmepump jämfört med en frånluftsvärmepump som F730. I och med att DVUT inte är särskilt låg alls så fungerar luftvatten bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2020, 17:21:54 »
Ok, tack!

Skulle man då byta till en LVVP helt och använda valig fläkt för ventilation, eller sätta det som ett tillägg till en Frånluftsvärmepump?

I och med att DVUT inte är särskilt låg alls så fungerar luftvatten bra.
Ursäkta en okunnig, vad betyder DVUT?
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2020, 17:37:38 »
DUT/DVUT står för dimensionerande vinterutetemperatur, den lägsta temperaturen på vintern på en viss ort. Finns t.ex. tabell från Boverket. Stenungsund har -13°C. I princip alla luftvattenvärmepumpar av kända märken klarar åtminstone -20°C numera.

Fläkten i frånluftsvärmepumpen kan ersättas med en enkel kanalfläkt till en låg kostnad. Sedan har t.ex. CTC en fläktmodul till sin innerdel/panna i350F. NIBE har en frånluftsmodul F135 med kompressor som komplement ihop med deras innerdelar till luftvattenvärmepumpar.

Edit: Ser att NIBE har uppdaterat till S-serien och F135 har bytt namn till S135 som tillbehör till t.ex. VVM S325.
« Senast ändrad: 17 maj 2020, 18:04:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2020, 21:02:18 »
Josth,
du fick mig att tänka och var tvungen att följa upp spåret med att "uppgradera" till LVVP

Eftersom NiJa redan gjort massa efterforskningar och kommit fram till en F730 så utgick jag från att det även blir mitt val.

Alla priser är bara sånt jag grävt fram från nätet nu på eftermiddagen, primärt från Polarpumpen.
Kostnad för en F730 installerad och klar ca 83 000 kr (lokal firma hade paketpris på hemsidan)
Den skall sedan ställas mot en LVVP-lösning. Hittade NIBE F2120-8 och VVM S325 med en S135 tillkopplad, skulle bli ca 135 000 kr installerat

Uppvärmningsberäkning - IDAG (med Nibe 360P)
Totalt       19,000 kWh   Faktisk förbrukning
HushÃ¥llsel   7,200 kWh   Min uppskattatning efter ha tittat pÃ¥ el-bolagets förbrukningskurva
Uppvärmning   11,800 kWh   Kvar efter ovan grova gissning

Sedan kommer ett gäng antaganden, och hur rimliga de egentligen är?
      
Frånluftsuppgradering
Totalt    17,820 kWh   
HushÃ¥llsel   7,200 kWh   
NIBE F730   10,620 kWh   Antar att en F730 är 10% effektivare än nuvarande 360P
      
LVVP-uppgradering   
Totalt    14,280 kWh   
HushÃ¥llsel   7,200 kWh   
LVVP + S135   7,080 kWh   Antar att LVVP 40% effektivare än nuvarande 360P
      
SÃ¥ om man ställer de mot varandra, förtjänst LVVP-lösningen vs F730      
1 Ã¥r   3,540 kWh
10 Ã¥r   35,400 kWh
1 Ã¥r   4,829 SEK (1,4 SEK / kWh)
10 Ã¥r   48,289 SEK (1,4 SEK / kWh)
Pay-back mot F730: 10.8   Ã…r

Rimliga antaganden?
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2020, 05:53:15 »
Jag tror du kommer få en betydligt större besparing än så med 730, jag tror du kommer ner till närmare 12-13,000 kWh eller ännu mindre totalt. Skillnaden till en LVVP minskar vilket ger en ännu längre payback time för LVVP alternativet. Och ju längre tid som krävs, desto mer måste du då börja kalkylera in kommande (dyra) reparationer också, annars lurar du dig själv. Även LVVP går sönder. Sedan låter det om utedelen oxå så den måste placeras så den inte stör när du sitter på groggverandan och njuter av havsutsikten...

Vad är det för taskigt elavtal du signat? Jag betalar ca 1 kr per kWh

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2020, 09:42:22 »
Ja skillnaden i energiförbrukning mellan 360P och F730 är större, särskilt om man har ett hyfsat stort hus som drar en del energi. Skillnaden mellan 360P och F730 blir större än mellan F730 och LVVP enligt den uppskattning jag gjorde. 83 tkr för F730 installerat och klart låter som ett riktigt bra pris. Intressant att du kunde få fram ett pris på Nibe-paketet med F135. Blev klart högre än jag trodde, men det är också den mest avancerade lösningen. En Mitsubishi LVVP kanske går att få för 95 tkr och sedan en kanalfläkt med installation några tusen på det så det blir runt 100 tkr.

Normalt antar man att hushålls-el för en familj 2+2 är 5000 kWh i kalkyler.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2020, 20:42:01 »
F730 kommer garanterat vara betydligt mer effektiv än det antagande du gjort jämfört med din nuvarande FLVP.

Du kan även överväga att komplettera tex F730 med en luft-luftpump. Det ger kanske inte så stor besparing men kan ge skön komfortkyla varma sommardagar....


Har du hittat en F730 för 83kkr installerat och klart är det ett riktigt kap! Jag har tagit in 4 offerter och de varierar från 86kkr till 102kkr (rotavdrag är inkluderat i dessa priser).
« Senast ändrad: 18 maj 2020, 20:50:15 av NiJa »

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2020, 10:43:26 »
Först, tack för bra input!

Eftersom en ny FLVP kommer vara mer effektiv än vad jag hade i beräkningen så kommer jag att släppa iden med LVVP. Känns inte som det finns mycket att vinna utan mest bara mer investering, mer jobb och större risk.

Angående min hushålls-el så kan jag ha överskattat den något då en del av mätperioden innefattar att vi fortfarande hade en dotter boende hemma. Men jag vet också sedan tidigare att vi drar mer el än normalhushållet då jag har några hobbies som är el-intensiva.

Mitt el-avtal är det inget fel på, Storuman har gett oss bra priser genom åren. Däremot ligger vi inom ett område som "extrabeskattas" via Vattenfall. Kollade senaste räkningen och vår nätavgift inkl moms och avgifter är 1,04 kWh.

Har inte fått en offert på F730, men en lokal 4-manna firma hade den och 2 andra FLVPer på sin hemsida som paket som dom kallar för "Installerat & Klart" vid förutsättningen byte från befintlig FLVP och inkl.ROT. Så kul att höra att det är ett bra pris.
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2020, 18:15:05 »
En lite uppdatering.

Det verkar som jag skall se detta ur 2 perspektiv efter att serviceteknikern varit på plats.

1) Hade en nedras tur och slipper slänga ut +80' lök på en ny värmepump.
2) Fick inte utlopp för den ådran i mig som var inne på att köpa nytt, bättre :-)

Orsaken till att värmepumpen stannat var att att avledningsröret som går från kylagget (som sitter bredvid fläkten högst upp i pannan) hade kleggat igen. Det hade gjort att kondensvattnet som normalt skall ner i golvbrunnen istället hade tagit andra vägar, varav en av dem var via kretskortet som styr pumpen. Det i sin tur orsakade kortslutningar och en säkring jag inte ens visste fanns hade löst ut.

Teknikern tittade på mig och log och sa ordagrant
- "Låt oss se om skiten funkar, har du tur så går den igång då det stått och torkat ett par dagar. Har du otur så kan det bli byte av en massa prylar."
Pannan gick igång som intet hade hänt och har nu gått i 6 timmar.

Så ett tips till er med 360P (och andra liknade konstruktioner). Kolla avledningsröret för vatten som går på vänstersidan av pannan och gör rent röret vart 2-3 år.

Blir ny FLVP nästa gång det "brakar ihop". Återigen tack för inspel och hjälp.
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2020, 18:49:59 »
Citera
Kolla avledningsröret för vatten som går på vänstersidan av pannan och gör rent röret vart 2-3 år.

Bra att du påminner

Men det finns massor skrivet om detta i flera trådar redan sedan ett par år tillbaka. Tror även att det numera finns omnämnt i senare versioner av manual/handbok från just nibe. Men kul att det inte blev större skador, finns en hel del som råkat ut just för detta inklusive jag själv. Det rök någon kontaktor minns jag
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: RÃ¥d - Byta en trasig Nibe 360P
« Svar #12 skrivet: 20 maj 2020, 20:46:58 »
Grattis kanske man ska säga!?!?!

Du har ju lärt dig lite mer om din nuvarande pump och fått mer kunskap om nya pumpar också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!