0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det där är ett elände tycker jag också att varmvattnet inte fungerar om det är minsta fel på värmepumpen. Man kan kolla om switch nr 6 är på ON på Dip-switch 1. Eventuellt påverkar det varmvattnet. "SW1-6 Booster heater function: OFF:'For heating only', ON:'For heating and DHW', Default: OFF: E**T20*-M*C* ON : E**T20*-*M 2/6/9*C"
Har läst och hört om problem med varmvattnet vid fel på flera olika märken och modeller. Värmepumpen jobbar i ett grundläge med enbart uppvärmning. Men det kan ju ta ett par veckor att få service och då saknar man verkligen varmvattnet.Ecodan borde gå att ställa som el-panna i menyerna tycker jag men tyvärr vet inte hur. Det finns en tillbehörssats med separat el-patron till varmvattnet för att ordna varmvatten även om pumpen är upptagen med uppvärmning. Kanske den man måste ha(?)
Har du tittat på switch 4 också? Det jag hittade är följande för att enbart köra innerdelen:<Heater>Heating for DHW and space heating is provided by the heater.• Activating indoor unit only operation modeTo activate indoor unit only operation see the following:1. Switch OFF the breaker for the outdoor unit (or both breakers if cylinder powered independently).2. Change DIP switch SW4-4 and SW4-5 to ON.3. Switch ON the breaker(s).4. Indoor unit only operation is now activated.Eventuellt behövs även omkoppling av två elledningar så jag är inte säker på att det fungerar med switcharna. Är också osäker på vad exakt Mitsubishi räknar som "Heater" respektive "Boiler".
Vad är det då som hindrar ? Ett tips följ dina VV-rör baklänges så måste du komma till VP och kanske komma underfund med vad som bråkar. Normalt ska det bara vara 2 rör VVB 1 KV 1 VV och kanske en blandningsventil efter. Kommer det vatten ur VV - kranen och det är kallt så bör du kolla blandningventilen , har den satt sig fast får du bara KV i VV-kranen.
Hej!Vi har en Ecodan sedan 1,5 år tillbaka som funkat ypperligt. Men, häromdagen slog jordfelsbrytaren till så att pannan stannade. Det är bara pannan på den grupp som den aktuella jordfelsbrytaren är kopplad till. Vår elektriker kollade på det och konstaterade att det är utedelen som gör att jordfelsbrytaren löste ut hela tiden. I väntan på servicefolk från Mitsubishi kopplade han tillfällig ur utedelen. nu är Waterbox + den stora VVB igång. Men, tappvattnet är bara 25 grader. Displayen visar att själva pannan är 60 grader, men att tappvattnet bara är 25 grader. Jag kan inte hitta någonstans i menysystemet något som tyder på varför tappvattnet bara ska vara 25 grader, någon som vet något om vad som kan vara felinställt?
Intressant om den tar matningen till display etc från elmatningen till el-tillsatsen i innerdelen men inte till ventiler och cirkulationspump som dessutom är två st om jag förstått rätt? Man ska alltså koppla bort S1 och S2 som går till utedelen och lägga fast fas till S1 och nolla till S2 vad jag kan förstå då.