Ecodan cylindertank plus Zubadan PUHZ-SHW80YAA i splitkonfig. årsmod. 2019
Det tar ca. 40-50 min att återvärma VV 7-8 gr till 53 gr. utan förbrukning t.ex nattetid vid plustemp. ute.Se diagram där den startar 03:15 och stoppar kl 04:00 dvs 45 min. Finns ingen förbrukning den tiden, endast förluster.
Den tuffar på i lugnt tempo med 50 Hz. Info kod 016.
Den är inställd på ”normal” men det är ingen märkbar skillnad mot läge ”eco”. Har provat båda.
Då värmeförlusterna i tanken är ca. 0,5 gr/timme (utan förbrukning) så blir det minst en sådan här VV körning/dygn
enbart för att ersätta förlusterna.
Enligt manualen ska den gå med full effekt i läge normal men så gör den inte vilket lätt kan räknas ut enl ovan info. med tankvolym 200 l.
Enligt M databook så ska den klara att återvärma 100 l tappat varmvatten till 55 gr. på 35 min. se bild.
Har läst här på forumet om andra som upplevt samma problem med VV men aldrig sett någon lösning.
Någon som har haft dessa fel och fått det fixat? Andra bra förslag?
Har någon liknande fel idag? Känner någon igen detta?
Har någon en sådan här VP som fungerar bättre? Stort värde att få veta data i så fall, tid, temp mm.
Tillverkaren kör med förnekelse med motiveringen att det finns många andra maskiner som fungerar så då kan det inte vara fel på denna. Med den inställningen så är vår 5 åriga ”garanti” helt värdelös.