Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärme badtunna  (läst 1183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michael_Skåne

  • Gäst
Michael_Skåne
Markvärme badtunna
« skrivet: 03 maj 2020, 19:10:49 »
Hej allihopa,

Vi har köpt en badtunna som ska sänkas ner en bit i marken.
Nu har vi grävt ett hål som är ungefär 800mm djupt och upptäckte att det löper två slangar i marken. Avståndet mellan slangarna är 1000mm, så jag misstänker att det handlar sig om markvärmeslingor.

Det som jag inte riktigt förstår är att vi utöver markvärmeslingorna också har en djupvattenpump (sänkpump) som är kopplad till vår värmepump.
Pumpen byttes ut för 2 år sedan pga ett fel, annars hade vi inte ens vetat om den.

Vi upptäckte en liten notis i våra dokument att det tydligen var fel på värmesystemet när huset byggdes (2007) och att man behövde gräva upp en stor del för att åtgärda det.

Nu undrar jag:
- tillhör sänkpumpen markvärmesystemet  eller kan det vara sÃ¥ att ma har bytt frÃ¥n markvärme till bergvärme? I alla dokument vi har stÃ¥r det 'vattenburen jordvärme'

- går det att mäta om markslingorna används?

- kan man sätta badtunnan i hålet ändå? Så klart inte direkt på slangarna men kanske på några plattor vid sidan om?

Tacksam för svar,

Michael

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme badtunna
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2020, 20:28:57 »
Hej!
Oj, vet ni inte om ni har jordvärme eller grundvattenvärme?
Om sänkpumpen är kopplad till värmepumpen så borde det finnas en extra värmeväxlare, man brukar inte köra in grundvatten direkt i värmepumpens förångare.
Om du tar några foton på värmepumpen och de rör som är isolerade med typ svart isolering runt värmepumpen så kanske det går att se vad som finns?
Mät även temperaturen på de framgrävda slangarna + marken runtomkring, om slangarna är kallare än marken så används dom.
I så fall måste ni ha isolering, typ 200 mm cellplast mellan slangar och badtunnan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Michael_Skåne

  • Gäst
Michael_Skåne
SV: Markvärme badtunna
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2020, 21:41:01 »
Hej Carl och tack för snabbt svar!

Ja, det känns verkligen jättedumt att vi inte vet :-(

Jag förstår inte riktigt varför man skulle har en sänkpump när man har jordvärme? Jag trodde att man inte behöver ha en extra pump när man har lagt slingor i marken.

Har försökt att ta några bilder (se neda)








Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme badtunna
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2020, 09:30:03 »
Har ni kommunalt vatten eller kan sänkpumpen vara er källa för tappvatten som är ansluten till husets tappvattensystem?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme badtunna
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2020, 08:57:29 »
Du måste vara medlem för att bifoga bilder.
Du borde kontakta nån som vet, det kan vara så ni har nån hybridlösning med grundvatten + jordvärme?
Eller så har du råkat gräva fram just de 2 slangar som går till grundvattenbrunnen, (typ maximal otur)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Michael_Skåne

  • Gäst
Michael_Skåne
SV: Markvärme badtunna
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2020, 19:55:47 »
Hej allihopa,

Ber om ursäkt att svaret dröjde något.
Nu har vi ringt till kommunen som hittade ett dokument från 2008 där det står att det var något fel på markvärmen efter installationen och att man har gått över till grundvattenvärme.
Det förklarar sänkpumpen samt värmeväxlaren som står vid sidan om värmepumpen.

Jag misstänker därför att det är den gamla slingan som ligger kvar.
Däremot så kan vi inte vara säkra på om slingan fortfarande används.

Jag knackade lite på slangarna och det känns inte som om det är något i de. Dessutom försökte jag att mäta flödet med ultraljud. Mätningen visade inget flöde, dock väldigt tveksamt att den blev bra.

Tanken är nu att placera vår terasspool så att den inte trycker på slangarna. Poolen är som en större badtunna och kommer stå på ett stativ (4 balkar) som ska sättas på marken.

Jag tänker om man lägger ungefär 150 mm makadam pÃ¥ slangarna och placera  poolstativet sÃ¥ att det hamnar vid sidan om, borde det väl inte vara nÃ¥got problem?

Finns det något annat sått att verifiera om slangarna används eller ej?

Tack än en gång,

Michael

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme badtunna
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2020, 11:51:15 »
Borra ett litet hÃ¥l i slangen?  ;)

Om du har en värmeväxlare inne så är det grundvatten på yttre sidan och köldbärare mellan växlare och värmepump.
Det är garanterat inte grundvatten i slangen så då är det enkelt att kolla om det finns några avstick mellan växlaren och värmepumpen som drar iväg ut i trädgården?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markvärme badtunna
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2020, 13:02:13 »
Pass på så att den markslinga som inte fungerade är kopplad till grundvattenslangarna. Se efter hur många slangar som går ut. är kanske
2 st , men  skarvade pÃ¥ utsidan, sÃ¥ borra hÃ¥l utan att försäkra sig om rätt eller fel är inte bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!