Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt  (läst 2378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad normark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« skrivet: 23 april 2020, 21:41:03 »
Hej

Det elektriska ställdonet (ESBE ARA641) till HGW-shunten har havererat totalt. Ett nytt är på väg. Men, jag tror jag har tappat bort hur shunten egentligen ska vara ställd. Ställdonet går att montera vilket håll som helst då det har många splines.

Jag har kört värmepumpen och vridit shunten manuellt för att försöka hitta rätt läge, men är fortfarande osäker

Det finns en liten avfasning som visar vilket håll som shunten stänger. Syns knappt i bifogad bild men står iaf snett upp/höger. I teorin borde den bara leda till varmvatten om avfasningen är uppåt, men jag tycker rätt mycket värme går ut i huset ändå. Om jag vrider avfasningen till hö blir allt kallt.

Hur hittar jag rätt läge innan jag monterar det nya ställdonet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #1 skrivet: 23 april 2020, 22:33:41 »
Säkerligen en ESBE-ventil i Ã¥tanke pÃ¥  kopplingen till motorn. Om du gÃ¥r in pÃ¥ ESBE sÃ¥ finns hur det ser ut och teknisk beskrivning,dom ventilerna gÃ¥r att snurra 360grader  ( 400 nygrader )

Utloggad normark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #2 skrivet: 25 april 2020, 10:46:42 »
Japp, ventilen verkar heta ESBE VRG130. Jag har kollat på installationsanvisningen men får ändå inte riktigt ihop det

Om jag förstått det rätt går anslutningen uppåt till värmesystemet och sidoanslutningen till vv-beredaren. Det verkar inte gå att stänga sidoanslutningen (avfasning åt sidan) då slutar den helt producera värme. För att få maximal värme i huset får jag ha ventilen nästan rakt upo (nästan helt stängd uppåt)

Har jag missförstått vilken anslutning som går till varmvattenberedaren eller?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #3 skrivet: 25 april 2020, 18:56:16 »
Figur till höger, beroende pÃ¥ hur rören gÃ¥r. Rakt upp troligtvis till värmesystemet och till höger till VV, för värme sÃ¥ ska det svarta stÃ¥ mot till höger, dÃ¥ är det stopp för VV . den avfasning som finns pÃ¥  axeln är markering för den svarta delenlite kulrigt med dom ventilern, dÃ¥ det gÃ¥r att snurra den 360 grader, finns inget stopp. Pil in frÃ¥n undersidan är ock ska alltid vara öppen. Om du vrider sÃ¥ svart stÃ¥r Ã¥t höger sÃ¥ ska röret rakt upp kallna, dÃ¥ tillverkas enligt VP VV. Och röret till elementen ska kallna, känn pÃ¥ ett rör utanför VP, och vrider du ventilen sÃ¥ den svarta stÃ¥r till höger sÃ¥ ska röret till elementen bli varm. Hoppas att du förstÃ¥r.

Utloggad normark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #4 skrivet: 26 april 2020, 22:12:45 »
Nu har jag försökt laborera mig fram genom att vrida på shunten när värmepumpen är igång. Det var inte helt lätt att komma fram till svaret. Och det verkar stämma med bilden jag postade tidigare. Det verkar också som att värmepumpen är rätt smart och styr denna shunt rätt aktivt. Jag har haft temperatur-menyn i displayen framför mig och vridit på shunten. Det verkar som att den sällan vill ha den i något av "ändlägena". För att få framledningstemp till önskat börvärde måste jag aktivt justera till någonstans mitt mellan lägena beroende på om displayen visar hus eller vattenkran. Ändläge har oftast gjort så att den helt slutar producera värme, alltså ingen värme in i shunten, fastän kompressorn går.

Utloggad normark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2020, 19:27:46 »
Nä, jag går bet på det här. Jag beställde ett nytt ESBE ställdon, men det är precis samma problem som tidigare. Motorn går bara åt ett håll. Även om jag tvångskör den via servicemenyn. Undrar om det blivit något fel med elektroniken i huvudenheten?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2020, 09:15:46 »
Kan nog vara fel på elektroniken. En shunt styrs normalt av två reläer och ett kanske har givit upp? Man måste mäta upp utgångarna. Bra att man kan tvångsstyra i menyerna. Reläerna är kanske ersatta med mer modern lösning beroende på åldern på värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad normark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2, läge HGW-shunt
« Svar #7 skrivet: 31 december 2020, 15:36:05 »
Jag inser att jag inte rapporterat om hur detta löste sig:

Jag beställde ett nytt huvudkretskort hos återförsäljaren och bytte detta själv. Problemet löst!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!