Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE F750 Kompressor låga varv, Hög avluft & Hetgas. LP-Larm 51.  (läst 5743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrooi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har på senare tid upptäckt att elförbrukningen har gått upp och att min Nibe F750 från 2010 börjar gå på elpatron rätt så ofta. Även när det har varit 10 plus ute. Nu när jag har spärrat elpatronen att gå in så orkar inte kompressorn hålla värme i huset.

Jag har ställt in mina inställningar enligt Nibe F750 Optimeringsguide:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0

Huset är från 2010 och pumpen samma år
Golvvärme 2 våningar 166kvm och ett garage på ca 48 kvm med golvvärme.
Värmekurva 6+1, Bor i Stockholm.
Nytt luftfilter
Tryck ca 1-1,2 bar

Nu har jag begränsat elpatronen så att den får bara jobba från 3 grader och neråt. Vilket gör att pumpen måste jobba mer med kompressorn. Kompressorn skall klara 120hz och får oftas upp den i 50 hz bara, hetgas larmet går in rätt så ofta då den når sina 110grader redan vid runt 50hz. Förångaren 4 grader och avluften 8 grader är extremt högt också.

Innertemp ca 21grader
Ute temp ca 8 grader
Lufthastighet ca 200

I morse fick jag även LP Larm Lågtryckslarm (51)
Igensatt luftfilter / frånluftsdon
Start efter långt stillestånd
För lite köldmedium

Vad tror ni det kan vara för fel? Ta in tekniker blir nästa steg ifall jag inte med er proffs hjälp kan lösa detta själv eller till en billigare kostnad.

Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Tycker också det låter som köldmedieläckage och dags att anlita servicetekniker som får felsöka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mrooi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Tycker också det låter som köldmedieläckage och dags att anlita servicetekniker som får felsöka.

Jag misstänker också det, men ville få det bekräftat från annat håll. Är det något man kan se eller mäta själv? Eller göra fler tester för att säkerställa detta.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du har ju bytt luftfilter och lufthastighetsgivaren visar att kompressorn borde kunna gå i uppåt 100 Hz utan begränsning av förångningstemperaturen. Tekniker kan koppla in manometerstället och mäta trycken. Kan också söka efter köldmedieläckage med en "sniffer". Om jag minns rätt är det R134a i de tidiga årgångarna(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1962
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
@Josth
Har du någon ide om vad det är som händer, "fräter" eller "nöter" kölmediet fram ett läckage efter tillräckligt lång tid? Det verkar ju gå hål både här och där, i värmeväxlaren tex
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det skulle vara intressant om man visste. Tror vibrationerna från kompressorn med åren kan ge små utmattningssprickor i materialen vid kritiska punkter, men då borde rören närmast kompressorn vara mest utsatta och det är jag inte säker på att de är Sc:,h På modellerna med förångnings-temperaturer under noll grader och regelbunden påfrostning kan man tänka sig att isbildningen kan ge små skador på förångaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5054
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
@Josth
Har du någon ide om vad det är som händer, "fräter" eller "nöter" kölmediet fram ett läckage efter tillräckligt lång tid? Det verkar ju gå hål både här och där, i värmeväxlaren tex
En värmeväxlare är utförd i syrafast rostfritt och tål det mesta i vätskeväg, klart i övrigt så är det en kvalitetsfråga vem som tillverkat den. PÅ högtryckssidan ska den hålla för 30 bar och på värmesidan VB är det lika, det finns flera fabrikat och tillverkare av VP som anser sig hitta dom billigaste som ligger på marginalen. Vem har  gjort  dina , finns klisterlapp på växlarna

Utloggad mrooi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är detta vanligt på Nibe pump att köldmedium läcker och finns det några svaga punkter som man själv kan kika på för att lokalisera felet. Har en granne med liknande pump som tog hem en tekniker och tekniker debiterade besöket utan att göra något och rekommendationen var att byt maskin, den är inte värd att laga. Därav min ovisshet och försiktighet att ta hit en tekniker. Samt också en kostnadsfråga.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2616
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Läcksökning med läcksökare(sniffer,) hittas inte läckan, tryck med nitrogen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1962
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Tror vibrationerna från kompressorn med åren kan ge små utmattningssprickor
Ja kanske, och ju hårdare kompressorn tillåts varva upp desto mer vibrerar det rimligen. Och det under lång tid. Undrar därför om det inte är så dumt att begränsa maxfrekvensen för kompressorn i dessa modernare pumpar. Jag själv har satt maxfrekvensen på vår pump en hyfsad bit under max och kört den så sedan driftsättningen 2010. Det ska bli intressant att följa och se om vi får några fler år än dessa magiska 10. Besparingen har väl inte blivit maximal men tycker ändå den varit avsevärd, tillräckligt bra, och det betyder ju betydligt mer om man kan få längre livslängd än om man lyckas krama ur några extra kilowatt-timmar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad mrooi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag pratat med en tekniker som skall komma ut i nästa vecka och felsöka. Troligen byte av kompressor säger dem. Vad säger ni experter. Är det dags för en kompressor byte kring den magiska 10års gränsen och hur länge brukar man räkna som en teknisk livslängd på en Nibe F750 inkl ev kompressor byte?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1962
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Om den typen av kompressor nu bara skulle hålla runt tio år så är det väl att betrakta som ett rejält misslyckande från tillverkarnas sida? Den nya av typen scroll-kompressor som varvtals-styrs efter behov har ju påståtts hålla bättre än de gamla on/off typerna som alltid gick på max. Dessutom använder man väl ett skonsammare köldmedia idag än tidigare?

Men som sagt, bäst är väl om fler 750 ägare med längre erfarenhet petar in sina kommentarer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2616
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
inte fel på kompressorn om det saknas köldmedia, är dom korkade?
Läcksökning gäller, mest troligt växlaren om det är läcka, har inte stött på en 750 än som jag har hittat läckage på mer än i växlare. Köldmediet fräter inte hål på rör eller växlare, det som gör hål på rör, är nötningar mot andra material, eller om du har frätande omgivning.
Be teknikern skaka på huvudet och tänka om.
750 har haft sina problem med expansionsventilen, då löser den också på lågtryck!
Enklast är att tömma ut allt köldmedia och väga, är det rätt mängd, så byter man expventil och torkare (förutsatt att arbetstrycken är inom rimliga värden)

Utloggad mrooi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har teknikern varit här och försökte felsöka alla givare. Det var is också på den nedre delen av förångaren. Men tekniker vägrade att felsöka läcka eller fylla på med köldmedium. Nu sa han att dem skall boka in ny tid och nästa gång skall 2 tekniker komma och ev skall expansionventil eller expansionskärl och kanske även förångaren bytas och i samma veva så fyller dem köldmedium. Det verkar som att dem inte vill felsöka läcka och istället byter ut allting. Låter det rimligt?

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 473
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Vid köldmediebrist brukar förångaren nå -15 medan avluften är på plusgrader. Normalt skall det diffa 3-5 grader mellan dem.

Kan du fejka ett värmebehov genom att höja kurvans förskjutning typ 5 steg samt sätta fläkt på 100%.

Efter ett tag skall kompressorn försöka maxa i åtminstone 100 Hz. Återkom med foto på infosida 5 samt vilken frekvens kompressorn kör vid fototillfället.
« Senast ändrad: 29 april 2020, 19:59:00 av d98josu »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!