Står i begrepp att införskaffa en luft/luft-pump till huset. Det rör sig om en enplansvilla ifrån 1992 på 115 kvadratmeter (vanlig villatyp, klassisk ganska avlång modell som brukade komma monteringsfärdig) med forcerad ventilation och värmeåtervinning. Har efter studerande och prat med en del återförsäljare kommit fram till att jag nog vill satsa på en Panasonic HZ25UKE. Verkar prisvärd och borde räcka kapacitetsmässigt.
Det jag nu funderar över är placeringen. Det är snålt om utrymme över ytterdörren, endast 33 (och 5 cm stjäls av taklisten så det är egentligen bara 28 cm fritt). Visst går det att göra någon konstruktion med plywood så den hänger ner över dörrhålet, men det känns inte så bra... Det jag funderar på är att sätta den som man kan se på den bifogade skissen, då blåser den också värmen "inåt" huset mot sovrum och vardagsrum. Dörrarna in till vardagsrummet och köket är såna där portaler som var populära på 90-talet, så dom är alltid öppna. Vad tror de mer kunniga om den placeringen? Kommer det att bli någon värme alls i köket om innerdelen sitter där jag skissat? (OBS, skissen är inte helt skalenlig... Huset är lite mer avlångt än vad det verkar). Att sätta den i vardagsrummet är inget alternativ, frun gillar inte störande ljud när vi ser på film/TV.