0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du kollat på Nibe F1255? Vad jag har förstått är det samma innanmäte men inte lika flashig display.
Funderat på en on/off-pump och arbetstank?
Jo, blev lite långt..Tack för svar Daikin!Av vilken anledning rekommenderar/väljer du IVT?mvh
IVT "+"Mer varmvattenEffektivare varmvattenEffektivare uppvärmningSnyggt styrNibe "-"Gammal styrning ( i alla fall F modellen, vet ej hur de har förändrat S) Bygger på gradminuter, svår balans mellan jämn temperatur och få start/stoppInverterproblemLödning mellan CU rör och flexrör på brinesidanNiben känns gammal bortsett från det nya gränssnittet, märks på prestanda./D
Anledningen till att köpa en ON/OFF istället för inverter är främst att det finns en dyr komponent mindre att betala för och som kan gå sönder. Nu verkar inveterproblemen minskat sista året om man läser här på forumet så gissningsvis har väl någon leverantör ryckt upp sig lite. Reglerproblemen för F1x55 i vissa installationer skulle jag säga är lösta. Iaf så går min anläggning riktigt snyggt idag jämfört med katastrofläget för ett år sedan. Tror du dig behöva mer varmvatten än inbyggt så köp en maskin med separat beredare från början, det blir bara dumt att krångla dit en i efterhand. Hos nibe heter maskin då 11 istället för 12 i början. // Magnus
En on/off med arbetstank får bra driftförhållanden och har mindre elektronik som kan krångla än en inverter. Jag vet inte hur mycket Nibes inverterproblem har kostat kunderna, men helt problem- och kostnadsfritt har det inte varit.
Ok, tack för svar.Relevant kommentar att gå på 1155 istf 1255. Jag som tyckte jag hade borrat i rätt mycket detaljer men hade inte noterat att 1155 finns. Förstår vad du menar. Då får man nog in en FLM-modul också ovanpå 1155. Med 1255 vill de montera den vid sidan (om jag vill ha en sån). Får ta reda på priset för en 1155 och diskutera med Nibeförsäljaren när han kommer imorgon.När nu FLM kom på tal: Vad säger ni generellt om att använda det?Nibe-mannen rekommendera det, men inte IVT-mannen. Svårt att få tydliga data på elbesparingen, men verkar kunna gå ihop ekonomiskt på knappa 10 år jmf kanalfläkt. Dock en till pryl som kan strula. Har IVT och Nibe olika bra produkter på FLM?