Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?  (läst 2554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MR01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« skrivet: 13 april 2020, 10:26:47 »
Har en Ecodan SHW80YYA
Jag tycker att jag har lite för lågt värde, då jag får ut 2,95 av maskinen. MIn vän har en likandan som ger runt 4.
Jag bor i Västra götaland, maskinen är ca 0,5 år gammal.
Säljarna säger att maskinen ger ca 4 i värde.
Någon som vet ?
« Senast ändrad: 14 april 2020, 10:43:38 av MR01 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2020, 10:45:39 »
Finns ingen modell som heter "Ecodan Zubadan 75 split" enligt produktbroschyrerna från Mitsubishi. "Ecodan 75 split" finns däremot. Med "värde" tänker du på COP? Känner inte till vad som går att avläsa i displayen men vad jag vet finns inte flödesmätare så man mäter inte effekten men det kanske görs en annan uppskattning av effekten? När det är plusgrader kan COP bli 4-5 och så men så snart det blir minusgrader ute och avfrostningar så sjunker COP till under 3.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MR01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2020, 19:23:02 »
Du har en display som visar vad den drar och ger, borde gå att räkna ut där !
Om maskinen har dragit 100 som ex och ger ut 300 har du inte ett värde på 3 då ?
Förklara gärna, även om vi halkar ur frågan lite med dåligt värde

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4772
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2020, 19:41:56 »
För att få reda på allt om din VP , lägg in allt om den här,  alla siffror bokstäver som finns för den. det med att se vad den dra är ingen månresa , men kan vara en fallgrop om dom bara räknar med driften per timma och kompressorns märkdata, Ska det vara exakt så fordras en EL-mätare separat för VP. Det med att säga vad den ger ( utlämnar det med SCOP och annat ) så måste det finns en värmemätare som mäter flöde , temp ut och in för att veta exakt, tveksamt om det finns i din VP , det med avgiven effekt är flöde/L X Delta T X 1,16 = kw.

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2020, 23:48:48 »
Antar att beteckningen på utedelen är: PUHZ-SW 75 YAA?
Det är ingen Zubadan-modell utan en normal powerinverter.
Det sitter flödessensor i den som mäter avgiven effekt.
Energimätaren du har i displayen visar använd och avgiven effekt.
Den är inte 100% korrekt men ganska nära.
COP som jag antar är det du undrar över beror på flera saker. Har du radiatorer eller golvvärme?
Det blir bätre COP på golvvärme beroende på lägre framledningstemp.
COP-värdet blir också sämre när vp gör varmvatten.
Utomhustemp. spelar också stor roll.
Ett värde på 3 - 3,5 sett över hela året är okej.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #5 skrivet: 14 april 2020, 08:35:25 »
jo, 2.95 i COP är inte så illa under årets 6 kallaste månader.
Men ha som sagt i åtanke är värdet är beräknat.
Riala: Har du hänvisning till manual eller liknande där det framgår att det sitter en flödesmätare i maskinen, det skulle nämligen förvåna mig mycket om så vore fallet.
Tror att väldigt få tillverkare vill sätta in en mekanisk detalj som nästan säkert kommer att visa fel under garantitidens löptid...
Min killgissning är att både driveffekt och uteffekt är beräknade enbart med utgångspunkt av kompressorfrekvens och temperaturer ute och på frameldningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MR01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan zubadan 75 split, dålig effekt ?
« Svar #6 skrivet: 14 april 2020, 10:36:11 »
Förlåt, det är en  PUHZ-SHW80YAA som jag har !
Min vän har en likadan som ger 1-4, medan min ger 1-3.
Bor nära varandra.  Han har äldre trähus, jag har tegel.
« Senast ändrad: 14 april 2020, 10:45:03 av MR01 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #7 skrivet: 14 april 2020, 14:17:26 »
Brukar vara svårt att göra en rättvis jämförelse med olika hus .

Har ni innan luft/vatten någorlunda samma förutsättningar med förbrukning per år ?
Golvvärme eller radiatorer?
Samma antal i hushållet ?
Har ni båda efter luft/vatten samma innertemperatur eller har du möjligtvis skruvat upp ett par grader ?
Dusch och eller stora välanvända badkar i husen/huset ?
Ingår det någon annan ”storförbrukare” som tex utespa eller motorvärmare i någon fastighet ?

Golvvärme med lågtemperatur och bara dusch jämfört med högtemperatur radiatorer och stort badkar kan jag tänka mig ger en hel del i skillnad med allt annat lika om man ska dra det till sin spets  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #8 skrivet: 14 april 2020, 15:33:41 »
Rickard: Jo de sitter flödessensor i Ecodan fr.o.m. C-modellen.
Man kan gå in i servicemenyn - information och slå in 540 så får man fram det aktuella flödet.

Utloggad MR01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #9 skrivet: 14 april 2020, 17:56:42 »
Vill börja med att tacka för alla svar här, trevligt !!!
Då jag tog över huset för ca halvåret tillbaka, så sattes pumpen in. Så jag har inget tidigare att jämföra med. Det fans tidigare en kombi ved olje panna som jag inte var så sugen på att köra med.
Jag bor själv det, andra hushållet är två.
vi håller ungefär samma grader 18-19.
Jag har 1 plans med källare, det andra huset är 2 plans. Ytan m2 är också rätt lika.
Nej har inget utespa, ingen värme i garage eller liknande.
Håller mig till dusch eller badkar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4772
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #10 skrivet: 14 april 2020, 18:44:59 »
Bara<för kul skull , vad mäter flödesmätaren, ska det vara riktigt ska den mäta flödet i vattenrören med givare för tur och retur, då kan man få den exakta effekten vid varje tillfälle man läser av och sen ska det finnas summa avgiven effekt som adderas hela tiden VP är i drift. Det blir då att kunna läsa av vad varje månad har givit, det måste då även vara en EL-mätare specielt för VP , och värdena räknas ut för att se vad det blir för verkningsgrad. Det med något av en teoretisk beräkning stämmer aldrig, blir bara sisådär.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #11 skrivet: 14 april 2020, 19:42:00 »
Vill börja med att tacka för alla svar här, trevligt !!!
Då jag tog över huset för ca halvåret tillbaka, så sattes pumpen in. Så jag har inget tidigare att jämföra med. Det fans tidigare en kombi ved olje panna som jag inte var så sugen på att köra med.
Jag bor själv det, andra hushållet är två.
vi håller ungefär samma grader 18-19.
Jag har 1 plans med källare, det andra huset är 2 plans. Ytan m2 är också rätt lika.
Nej har inget utespa, ingen värme i garage eller liknande.
Håller mig till dusch eller badkar.

Tror du får jämföra skillnaderna ni har/hade på uppvärmningssystem/framledning tidigare och vad ni har nu.
Allt annat lika så är det nog förutsättningarna du har som är sämre och därmed får sämre effektivitet.
Känner du att något är uppåt väggarna får du kontakta din återförsäljare.
Har någon lovat 4 i COP på årsbasis så låter det våghalsigt, runt 3 är nog rätt vanligt men beror på vart i landet folk bor.
Tänk på att COP på ”bara” 2 är 50% besparing  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #12 skrivet: 15 april 2020, 08:11:25 »
Rickard: Jo de sitter flödessensor i Ecodan fr.o.m. C-modellen.
Man kan gå in i servicemenyn - information och slå in 540 så får man fram det aktuella flödet.

Det aktuella flödet kan vara ett beräknat värde som utgår från crikpumpens aktuella effekt eller frekvens.

Finns det någon flödesmätare i reservdelslistan?

Jag förstår att jag är jobbig som ifrågasätter detta, men som sagt, jag har väldigt svårt att tro att någon utvecklare med vett och vilje monterar in utrustning som inte behövs och som riskerar dyra garantiåtaganden. (Eftersom beräknade värden duger tillräckligt bra för den styrning som är nödvändig)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #13 skrivet: 15 april 2020, 09:10:38 »
Richard: Jag har monterat drygt 50 st Ecodan, det sitter flödessensor i dom.
Från reservdelslistan: 20 S70 C45 266 FLOW SENSOR (BODY & CABLE)
25Focus: Den mäter bara flödet, givare mäter delta över växlaren.
Värdet för avgiven effekt i displayen uppdateras 1 gång/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan SHW80YYA dålig effekt ?
« Svar #14 skrivet: 15 april 2020, 09:20:59 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!