0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! PUHZ-SW75VHA är en gammal modell som 2017 ersattes av en ny modell med annat utseende och 3-fas inkoppling m.m. Generellt ska man inte använda termostater med värmepump utom möjligen i sovrum om man vill ha det svalare där. En innegivare till värmepumpen blir bättre. Sedan kan man givetvis se över tätningslister i fönster och dörrar m.m. om det känns dragit på vissa ställen.
Ok, är det bara i sovrummen kan man ha ett par termostater. Är det problem med temperaturen i hela huset passar en innegivare till värmepumpen. Räkna med att det tar flera timmar om man till exempel vill aktivera nattsänkning och ha det svalare i sovrummen vid läggdags. Det är då av komfortskäl för rent ekonomiskt lönar det sig inte om värmepumpen måste gasa på under morgontimmarna för att komma ikapp och köra med sämre COP och mer el-patron. Netatmo verkar ju ha en smidig app att sköta termostaterna med. Har själv bara ett par vanliga digitala termostater där man reglerar allt i den lilla displayen så det blir ju enklare att se i en app som Netatmo.
Är det ett gammalt värmesystem?Förresten Marko, är du nybliven kund hos Tibber eller har du varit det länge?Om du är relativt nybliven kund och inte fick en kod så kan du få en av mig som du kan skicka till Tibbers kundtjänst, så får du 500kr rabatt i Tibbers webbutik.https://invite.tibber.com/d2bec052
Jag förstår. Min tanke var väl egentligen att just styra värmepumpen med Netatmos innegivare (om möjligt?) och att köra termostaterna i sovrummen som ett komplement då vi vill sova lite svalare och att jag redan har dessa. Men jag hör er och det lutar väl åt att jag får skaffa mig Mitsubishis innegivare :-)Tackar hjärtligast för alla svaren. Så mycket bra kunskap samlat här!
Men jag hör er och det lutar väl åt att jag får skaffa mig Mitsubishis innegivare :-)Tackar hjärtligast för alla svaren. Så mycket bra kunskap samlat här!
Du Lawrence verkar trixa lite med timer och dylikt för att få ner kostnaden via ditt timprisavtal , upplever du att det är tillräckligt jämn temperatur i huset och har du någon koll på om/vad du gör i besparing ?Känns som värmepumpen behöver ta igen den tappade innertemperaturen och behöver gå hårdare för att ta igen tappet och då med sämre verkningsgrad istället .