Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)  (läst 1041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« skrivet: 28 mars 2020, 09:19:45 »
Efter många timmar av Google och läsning av gamla forumtrådar samt lite hjälp på Värmepumpsforum kan jag nu då summera vad jag kommit fram till om det hjälper någon i framtiden att spara ett antal timmar för att förstå och hitta rätt för att installera frikyla...

Principen för frikyla är ju väldigt enkel; när din värmepump (för berg-, mark- eller sjö-vatten) utvinner "värmen" från berget, marken eller sjön till ditt hus (eller pool) blir det en kallare vätska (brine) kvar som återcirkuleras och värms upp igen av berget, marken eller sjön i en oändlig "loop". Vad vi gör då är att ta den kylda vätskan och leda den genom ett "element" som vi samtligt blåser luft genom med en fläkt (fläktkonvektor) så luften kyls ner och blåser in i huset som då kyls ner.
Eftersom man (normalt) inte har värmebehov, annat än varmvatten på sommaren kan det "laddas" för mycket värme tillbaka, framförallt till bergvärmehålet, så kyleffekten blir sämre och sämre ju längre man använder den eftersom vätskan i kretsen kommer att bli varmare och varmare hela tiden.
Har man poolvärme på sommaren motverkas detta något och sen när värme behövs igen får man igen det något eftersom man då har bättre verkningsgrad eftersom hålet är varmare.

Jag började med att kontakta min värmepumps leverantör, IVT, och fick en muntlig offert på 100-120 tusen kr för att installera frikyla vilket jag tyckte var alldeles vansinnigt. En lokal VVS'are pratade om 60-80 tusen kr. Fortfarande för dyrt tyckte jag och började luska hur jag kunde göra det själv...

Jag kommer att ha en större takkonvektor (Skystar SKECM56) som är "fyr-rörssystem" som även ska blåsa lite varmt på vintern och en mindre vägghängd konvektor (Carisma FLY-T CVPT1) i ett sovrum.
Carisma (modell T) har inbyggt kontrollkort och fjärrkontroll medan Skystar får en extra styrenhet som heter WMSECM.

Efter att ha fått klart för mig hur det fungerar och ritat nedan lilla diagram började jag kolla efter andra delar och styrningar.


Jag fick rekommenderat att använda en klaffbackventil och hittade en 32 mm i mässing som passar bra då mina rör närmast värmepumpen är just 32 mm.
Magnetventil valde jag normally closed (NC) PN25 och slangar PEX 25 mm RiR med isolering.

Cirkulationspumpen var det svåraste att bestämma då jag hade problem att förstå hur jag skulle räkna och vad de olika betäckningarna faktiskt betyder.
Det som är intressant är "tryckhöjden" pumpen klarar av vid ett visst flöde så det första man behöver göra är att räkna ut tryckfallet i kretsen samt flödesvolymen genom konvektorerna.

Det är inte det lättaste att hitta siffror på motstånd i rör och veta exakta längder så jag höftade lite och läste databladen för konvektorerna och kom fram till att jag har ett tryckfall på max. 60-70 kPa och jag har ett teoretiskt max. flöde på ca. 2000 l/h.
70 kPa innebär att lyfthöjden på pumpen måste vara minst 7 m, observera dock att höjden på installationen (antal våningar) inte har något med lyfthöjden att göra eftersom vätska som pumpas upp kommer att åka tillbaka ner och då skapas motsvarande "sug" som kompenserar höjden.

När jag började titta på pumpar är en viktig egenskap att den är isolerad. Det verkade finns två tänkbara kandidater, Wilo och Grundfos. När du vet lyfthöjden blir det väldigt mycket enklare eftersom Wilo benämner sina pumpar t.ex. "1-8" vilket betyder lyfthöjden i meter och "1" till "8" betyder att den kan hålla ett variabelt tryck. Grundfos räknar med decimeter istället så deras pumpar heter motsvarande "25-80" för 8 meters lyfthöjd.

Nästa sak att ta i beaktande för cirkulationspumpen är styrning av den. Har man bara en konvektor kan man låta konvektorns styrenhet, eller i vissa fall konvektorn själv, kontrollera varvtalet på pumpen för att bibehålla rätt flöde för önskad temperatur. Det finns både 0-230V och 0-10V styrning så det behöver man se över. Vissa Grundfos pumpar har 0-10V inbyggt och för Wilo behöver man då köpa till en extra kontroller.
Om man som i mitt fall har två konvektorer som ska köras parallellt kan man inte styra pumpen (lika enkelt i alla fall) utan man får då istället lägga till reglerventiler för varje konvektor och köra pumpen via "konstanttryck". Då kommer pumpen att reglera trycket själv beroende på flödet i kretsen.
Om båda konvektorerna stänger ner flödet kommer cirkulationspumpen då automatiskt att gå ner i varv, och tvärtom om det ökar gå upp i varv.

OBS! Ingen pump (som jag hittat) kan stänga av sig per automatik utan de går alltid på låg fart (därav "1-8" eller "25-80" där den lägsta siffran är minsta farten) och för att lösa det låter man konvektorns styrning för på/av även styra pumpen på/av. Det finns reläer för det i styrningen för konvektorn så utöver rör för vätskan behövs en el dragning mellan pump och konvektor.

På samma sätt styr man magnetventilen, när inget kylbehov finns i kretsen stängs strömtillförseln till ventilerna och den stänger (Normally Closed) så inget vatten cirkulerar i kretsen.

Jag valde till slut en Wilo Stratos 25/1-10 pump som jag hittade från Tyskland till nästan halva priset jämfört med billigast i Sverige. Övriga komponenter har likande pris i Sverige som i andra EU länder så det beställde jag allt från en svensk leverantör (vvsbutiken.nu som gav otroligt bra service!).

För värme på vintern används vanliga golvvärmevattnet som cirkuleras av värmepumpen så där behövs inte någon extra pump eller styrning, det sköter värmepumpen!

Sen ska det bara monteras också då... :o

Så, min inköpslista då (utöver konvektorerna):

1 st. magnetventil (RSK: 4528163)
1 st. 2-Vägsventil PN25 FVV25.2 (Skystar reglerventil kit)
1 st. 2-Vägsventil FV2S12 (RSK: 6707882)  (Carisma reglerventil kit)
1 st. SKECM56 värmebatteri ventilsats FVV15.2 (RSK: 6728321) (Skystar ventil kit värme)
1 st. Luftkanal 42 - 56, för distribution till kanal CDA800 (RSK: 6707880) (extra luftkanla från Skystar)
1 st. Klaffbackventil (RSK: 6251093)
1 st. LK PAL Universalrör A RIR extra A25 x 3,5 x 50 m (RSK: 1877953)
1 st. Wilo Stratos 25/1-10

« Senast ändrad: 28 mars 2020, 10:21:21 av awasen »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3927
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2020, 13:51:05 »

Ska fläktkonvektorn i sovrummet ges möjlighet att starta på natten?

Flödet 2 000 l/h är baserat på effekt vid rumstemp 27°. Kommer det att bli Skystars börvärde?


Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2020, 15:16:48 »
Ska fläktkonvektorn i sovrummet ges möjlighet att starta på natten?

Flödet 2 000 l/h är baserat på effekt vid rumstemp 27°. Kommer det att bli Skystars börvärde?

Ja, den ska kunna köra på natten, även stora kassetten ska få köra nattetid (eller snarare tidig morgon då vi har fönster i österläge).

Med "börvärde" menar du flödet i kretsen som "medel"?
Det vet jag inte ännu, vad jag förstått får man trimma in flödet med pumpen så man får bästa möjlig kyla. Tanken är väl att båda aggregaten ska kunna gå på ganska lågt varvtal för att inte låta för mycket och pumpen kommer att reglera trycket efter behovet genom konstanttryck så det är väl just vilket "tryck" pumpen ska rimmas in på som är frågan...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3927
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2020, 15:44:28 »
Jag tänker på den rumstemperatur som du har projekterat med.

Jag gissar att du kommer att sträva för att hålla en rumstemperatur runt 22°-24°, samt runt 20° i sovrummet. Det gör att konvektorerna ger ca: 6,5 kW totalt. Med 7° in och 12° i retur ger det ett flöde på 0,31 l/s d.v.s. en 6-meters Wilo Yonos hade fixat jobbet, då tryckfallet som ska övervinnas blir 55%-65% lägre.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2020, 16:21:06 »
Jag tänker på den rumstemperatur som du har projekterat med.

Jag gissar att du kommer att sträva för att hålla en rumstemperatur runt 22°-24°, samt runt 20° i sovrummet. Det gör att konvektorerna ger ca: 6,5 kW totalt. Med 7° in och 12° i retur ger det ett flöde på 0,31 l/s d.v.s. en 6-meters Wilo Yonos hade fixat jobbet, då tryckfallet som ska övervinnas blir 55%-65% lägre.

Ah, ja, då lärde jag mig något nytt igen!  tummenupp

Jo, jag hade egentligen tänkt att ta en 1-8 pump för att ha reserv om det blir ett till sovrum senare men så hittade jag en 1-10 till så bra pris från Tyskland så...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3927
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2020, 18:39:45 »
OBS! Ingen pump (som jag hittat) kan stänga av sig per automatik utan de går alltid på låg fart

En 6-meters Wilo Maxo har "No Flow Stop" d.v.s. den stannar när den går mot stängda ventiler.

Men behöver du verkligen ventiler som stoppar flödet?
« Senast ändrad: 28 mars 2020, 18:41:24 av Lexus »

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2020, 10:51:50 »
Jaha, projektet påbörjat då... Slangarna dragna från pannrum upp till kallvind. De går upp längs fasaden på utsidan av huset i en isolerad "låda" in på kallvinden.

Monstret är infälld i taket och det hade sina utmaningar att baxa upp 40 kg fläktkonvektor i taket. Jag kommer att behöva såga ur ena takstolen för att komma åt och koppla in rören så funderar på bästa sätt att förstärka.

Fråga, hur böjer man bäst PEX rören (25x3)?
De är ju styva som bara den och känns inte så medgörliga. Jag läste att man måste värma dem och ha en bockfjäder men i så fall hur värmer man bäst så det blir jämnt runt?

Utloggad Renableit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2020, 17:41:53 »
Kul att ditt projekt löper på!
Om du inte misstycker så tänkte jag posta hur jag gjorde min installation nu i våras. Kanske kan ge uppslag till fler kyltörstande värmepumpsnördar!
Själv passade jag på att dra KB-rör i badrumsväggen när vi renoverade badrummet på ovanvåningen så vi slapp göra en utvändig dragning. Hade badrummet direkt ovanför "pannrummet" så jag kunde komma upp på vinden.
Laddade upp en skiss på lösningen samt lite bilder på installationen.
« Senast ändrad: 17 juni 2020, 17:46:40 av Renableit »

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2020, 18:05:34 »
Fråga, hur böjer man bäst PEX rören (25x3)?
De är ju styva som bara den och känns inte så medgörliga. Jag läste att man måste värma dem och ha en bockfjäder men i så fall hur värmer man bäst så det blir jämnt runt?

Kul! Spännande att se hur det fungerar med både kyla och värme! Hur kopplar du på värmen?

Du kan ju använda en kallbockfixtur om du vill ha hjälp att hålla röret på plats och inte behöver extremt snäv radie. Då klarar du ju sig ganska enkelt undan!

https://www.vvsochbad.se/bockfixtur-34mm-ttomror-211622?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad


Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2020, 19:35:42 »
Kul att ditt projekt löper på!
Om du inte misstycker så tänkte jag posta hur jag gjorde min installation nu i våras. Kanske kan ge uppslag till fler kyltörstande värmepumpsnördar!
Själv passade jag på att dra KB-rör i badrumsväggen när vi renoverade badrummet på ovanvåningen så vi slapp göra en utvändig dragning. Hade badrummet direkt ovanför "pannrummet" så jag kunde komma upp på vinden.
Laddade upp en skiss på lösningen samt lite bilder på installationen.

Nej då! Alla tips och råd uppskattas!

Vad har du använt för böjar/kopplingar vid pumpen?

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2020, 19:38:49 »
Kul! Spännande att se hur det fungerar med både kyla och värme! Hur kopplar du på värmen?

Du kan ju använda en kallbockfixtur om du vill ha hjälp att hålla röret på plats och inte behöver extremt snäv radie. Då klarar du ju sig ganska enkelt undan!

https://www.vvsochbad.se/bockfixtur-34mm-ttomror-211622?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad

Värmen kopplar jag på golvvärmefördelaren och konvektorn kopplar själv om mellan kyla/värme enligt vad jag förstår... Jag har inte kollat det så noga eftersom jag kommer att stänga värme/kyla manuellt när det inte behövs...

Beställde en fjäder nu!
Tack för tipset!
Jag behöver bara lite böj så jag kommer in vågrätt utan att ha en spänning på rören som klämmer på kopplingarna...
« Senast ändrad: 17 juni 2020, 19:41:02 av awasen »

Utloggad Renableit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2020, 19:46:01 »
Vad har du använt för böjar/kopplingar vid pumpen?
Det är kopparrör hela vägen från avsticken ända upp till plaströren som löper genom taket.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2020, 20:42:55 »
Vad har du för styrning på värmedelen? Är det ett separat 0-10v ställdon? Har funkat väldigt bra att koppla på en extra golvvärmekrets och ett linjärt ställdon men styrspänningen kontra flödet är inte direkt så linjärt som som man tror. Blir mer eller mindre en av/på styrning.

Men det spelar inte så stor roll då framledningstemperaturen ändå styrs av bergvärmepumpen så den är oftast ganska rätt för att få ut hyggligt varm luft hur man än ser på det :)

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2020, 20:55:42 »
Vad har du för styrning på värmedelen? Är det ett separat 0-10v ställdon? Har funkat väldigt bra att koppla på en extra golvvärmekrets och ett linjärt ställdon men styrspänningen kontra flödet är inte direkt så linjärt som som man tror. Blir mer eller mindre en av/på styrning.

Men det spelar inte så stor roll då framledningstemperaturen ändå styrs av bergvärmepumpen så den är oftast ganska rätt för att få ut hyggligt varm luft hur man än ser på det :)

Ja, jag har en 0-10V styrning som ska sitta på väggen...

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 304
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2020, 11:30:42 »
Intressant. Är snart dags för mig att installera 3 skystar SK22 i 3 sovrum. Hur har ni gjort på vinden? Har ni byggt någon isolerad låda/sarg? Har ni diffusionspärrat den också?
Gärna lite bilder om ni har? :)
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme
Teman:5: index (custom2018), KitSitemap (default), Portal (custom2018), Display (custom2018), GenericControls (default).
Undermallar:8: init, html_above, body_above, portal_above, main, portal_below, body_below, html_below.
Språkfiler:15: SPortal.english (custom2018), SPortal.swedish-utf8 (custom2018), SPortal.english (custom2018), index+Modifications.english (custom2018), index+Modifications.swedish-utf8 (custom2018), JDALIP.english (custom2018), JDALIP.swedish-utf8 (custom2018), Recaptcha.english (custom2018), Recaptcha.swedish-utf8 (custom2018), Optimus/.english (custom2018), Optimus/.swedish-utf8 (custom2018), misc-anti-spam/MiscAntiSpam.english (custom2018), misc-anti-spam/MiscAntiSpam.swedish-utf8 (custom2018), index.english (custom2018), index.swedish-utf8 (custom2018).
Formatmallar:2: recaptcha (default), portal (custom2018).
Inkluderade filer:41 - 1077kB (visa)
Antal frågor använda:

[Visa frågor]