Hej allihopa, första inlägget av vad jag misstänker kommer bli sjukt många innan jag är klar här.
Vi håller just nu på att renovera en gammal tegelkåk uppförd 1890 för att senare bo i huset.
Finns idag inget värmesystem och vi har efter att diskuterat olika lösningar med bekanta, vvs-firmor m.fl kommit fram till att en luft/vatten är rätt för oss.
Huset står i Lund är har en boendeyta på ca 260 kvm (två plan) + 150 kvm källare. Källaren ska endast värmas delvis.
Det vi har offert på är:
F2120-20 kW
1 st SMO 40
1 st ELK 213
1 st VPA 300/200
1 st UKV 200
1 st växelventil
2 st cirkulationspumpar CPD 11-25/75
1 st expansionskärl 50 l
Allt är så långt gott. Min plan var att pumpen skulle placeras på norra gaveln och rören dras genom befintligt källarfönster direkt ned i pannrummet, dvs endast nån till några meter rördragning.
Efter att ha läst på en del om värmepumpar så har jag förstått att norrläge inte är det bästa.
Men än värre är att jag efter ett besök på rinkaby rör nu också sett pumpen - och hur stor den är.
Stor visste jag att den var , men inte så stor. Problemet är nu att frugan har beslutat att det läge jag först tänkt på den norra gaveln ABSOLUT inte kommer på fråga. Den måste stå bakom garaget, eller på den södra gaveln som är lite mer baksida till karaktären.
Har förstått att det inte är optimalt att dra långa ledningar mellan inne och utedel för att man då tappar effekt.
Hittar dock inte någon information om hur mycket tapp det handlar om eller om det bara är längd på inne och ute del som spelar roll eller om det är skillnad på nedgrävda rör i kulvert kontra om rören dras inne i exempelvis källaren.
Vi har således tre olika tänkbara placeringar.
1: Som först var tänkt på norra gaveln precis intill källarfönstret. (Rör genom fönster ca 2-5 meter)
2. På södra gaveln. (dra rör genom källaren ca 18 meter till pannrum.)
3. Bakom garaget. (rör i kulvert ca 12 meter till pannrum)
Vilken placering är bäst? fördelar nackdelar osv?