Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Avstånd utedel - innedel. dra rör inomhus eller utomhus i kulvert  (läst 188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JASG

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: lund
  • Antal inlägg: 3
  • Tegelvilla från 1890 i Lunds kommun.
Hej allihopa, första inlägget av vad jag misstänker kommer bli sjukt många innan jag är klar här.

Vi håller just nu på att renovera en gammal tegelkåk uppförd 1890 för att senare bo i huset.

Finns idag inget värmesystem och vi har efter att diskuterat olika lösningar med bekanta, vvs-firmor m.fl kommit fram till att en luft/vatten är rätt för oss.

Huset står i Lund är har en boendeyta på ca 260 kvm (två plan) + 150 kvm källare. Källaren ska endast värmas delvis.

Det vi har offert på är:

F2120-20 kW
1 st SMO 40
1 st ELK 213
1 st VPA 300/200
1 st UKV 200
1 st växelventil
2 st cirkulationspumpar CPD 11-25/75
1 st expansionskärl 50 l


Allt är så långt gott. Min plan var att pumpen skulle placeras på norra gaveln och rören dras genom befintligt källarfönster direkt ned i pannrummet, dvs endast nån till några meter rördragning.

Efter att ha läst på en del om värmepumpar så har jag förstått att norrläge inte är det bästa.

Men än värre är att jag efter ett besök på rinkaby rör nu också sett pumpen -  och hur stor den är.

Stor visste jag att den var , men inte så stor. Problemet är nu att frugan har beslutat att det läge jag först tänkt på den norra gaveln ABSOLUT inte kommer på fråga. Den måste stå bakom garaget, eller på den södra gaveln som är lite mer baksida till karaktären.

Har förstått att det inte är optimalt att dra långa ledningar mellan inne och utedel för att man då tappar effekt.

Hittar dock inte någon information om hur mycket tapp det handlar om eller om det bara är längd på inne och ute del som spelar roll eller om det är skillnad på nedgrävda rör i kulvert kontra om rören dras inne i exempelvis källaren.

Vi har således tre olika tänkbara placeringar.

1: Som först var tänkt på norra gaveln precis intill källarfönstret. (Rör genom fönster ca 2-5 meter)

2. På södra gaveln. (dra rör genom källaren ca 18 meter till pannrum.)

3. Bakom garaget. (rör i kulvert ca 12 meter till pannrum)


Vilken placering är bäst? fördelar nackdelar osv?





Tegelvilla från 1890 utan uppvärmning. 160 + 100 vind + 160 källare delvis ouppvärmd.
Ska sätta in luft vatten Nibe F2120 20 kw

Lunds kommun.

Inloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 222
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Om du drar rören på insidan av källaren och gör dragningen så att du får rören ordentligt isolerade vet jag inte om jag skulle vara så oroad över att det blir ett antal extra meter rör mellan pumpen och pannrummet. Spillvärmen från rören kommer då dessutom att värma upp källaren så kommer så att säga till nytta trots allt.

Att tänka på här är då trots allt det att du kommer att behöva ganska grova rör, minimun 28mm koppar eller 1" svarta men helst en dimension större ännu, typ 35 mm koppar eller 1 1/4" svarta / galvade rör. Koppar alternativet blir värdefullt, båder rör och kopplingar skjuter i höjden rejält när man går upp från 22mm till 28mm och ännu mer då man går till 35mm. Därtill börjar 35mm och 1 1/4" kopplingarna vara sådana att dom inte alltid finns färdigt på hyllan. Dom svarta rören ingen ska gängas samt sedan kopplas ihop. Båda alternativen är sådana dimensioner att den vanlige GDS:arens verktygslåda tenderar att ta slut i dimensionerna när man ska ha nycklar för att dra till kopplingarna. Kanske nån alupex med presskopplingar i lämplig dimension men har ingen egen erfarenhet av dylikt så vågar inget säga om dessa. Pressverktyget brukar man kunna få låna där man köper gerejrna om det är en välförsedd VVS affär.

Inget av det ovanstående är omöjligt att lösa men kan vara bra att hålla i åtanke när man planerar jobbet.

I övrigt är det en bra pump du tittar på, den kommer säkert att göra jobbet.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Ouman EH-80 shuntstyrning
Logger 3030 (ouppackad, i hyllan än så länge)
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

Utloggad JASG

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: lund
  • Antal inlägg: 3
  • Tegelvilla från 1890 i Lunds kommun.
Ok tack för svaret.

En fråga. Av vilken anledning ökar rördimensionen med större avstånd mellan ute och inne?

Sen ska jag kanske tillägga att jag inte kommer att göra detta själv utan har en vvs:are som ska dra alla rör.

Anledningen till att att skriver och undrar här är att jag vill ha lite kött på benen när jag pratar med rörisen.

Inte så att jag inte litar på honom men tycker generellt att det är skönt att få en så bred uppfattning om en lösning som möjligt.

Och ibland blir det lätt så att man bara går på första bästa lösning som en entreprenör föreslår utan att veta om varför den föreslagit lösningen.
Tegelvilla från 1890 utan uppvärmning. 160 + 100 vind + 160 källare delvis ouppvärmd.
Ska sätta in luft vatten Nibe F2120 20 kw

Lunds kommun.

Inloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 222
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert

En fråga. Av vilken anledning ökar rördimensionen med större avstånd mellan ute och inne?


Man vill generellt ha möjligast lågt tryckfall i rören. Tryckfallet är beroende av rörets innerdiameter och flödet (proportionellt mot kvadraten på flödet). F2120-20 ska ha ett rejält flöde och är då lika bra att dra till med rejäl dimensionering från början. Tryckfallet beror även på hur många böjar mm detaljer det finns på linjerna. VVS killen kan säkert säga närmare och bättre och räkna på det hela men helt klart är att det inte går att dra linjer med 22mm koppar eller 3/4" till den där pumpen och få det att fungera bra.

Jag har själv 28mm koppar och 1" svart till en F2120-16 men har bara ca 4 meter rör i var riktning.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Ouman EH-80 shuntstyrning
Logger 3030 (ouppackad, i hyllan än så länge)
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

Utloggad JASG

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: lund
  • Antal inlägg: 3
  • Tegelvilla från 1890 i Lunds kommun.
Ok jag "förstår".

Ska höra med rörisen och se vad han säger när jag frågar om läge 2 och 3.

Tack för svaret!
Tegelvilla från 1890 utan uppvärmning. 160 + 100 vind + 160 källare delvis ouppvärmd.
Ska sätta in luft vatten Nibe F2120 20 kw

Lunds kommun.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4202
  • Kön: Man
F2120-20 ska ha minst 35 mm rördimensionen i anslutningarna för att klara minsta tillåtna flöde enligt specifikationerna. Tror inte de räknat med några 18 m med diverse böjar då... Kanske en fråga att ställa direkt till NIBE? En annan sak som är viktig att tänka på är hur kondensvattnet från utedelen ska hanteras och avstängningsventilerna monteras för att kunna tappa ur utedelen och systemet vid ett långvarigt strömavbrott.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 195
  • Älskar styrsystem
Funderar på om en sån kulvert kan äta upp vinsten, som i sin tur gör att man lika gärna kunde kört jordvärme eller bergvärme och fått liknande verklig SCOP. Då slipper man ju se den den klumpen utomhus föralltid.
Rör i källaren är ingen större förlust, värmen stiger ju upp i huset.
« Senast ändrad: 26 mars 2020, 20:48:12 av HBerggren »
185 kvm med krypgrund. Element och golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 med ERS-56 300 CU Sol. Eget styrsystem som prioriterar 410P för varmvatten, överskott shuntas ut som uppvärmning. Spolar man VV så tillsätts ingen elpatron, uppvärmningen tas av helt av arbetstanken tills 410P är uppvärmd igen. Värmebaronen K2 6 kvm solfångare. Är solvärmetillgången hög flyttas värme in i 410P för att kompressorn ska stå still under sommartid. Tvättstuga och pannrum ska separeras så 750L Dalatanken ska bli hjärtat istället. Nytt FTX står och väntar på 410P ska avlida också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme