Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar  (läst 861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristmansson

  • Gäst
Kristmansson
Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar
« skrivet: 23 mars 2020, 09:42:47 »
Min Thermia villa har börjat strula. Efter en del mätande och funderande så förstod jag att det är reglerpressostaten som kärvar. Den vill väldigt fastna, så för att pumpen ska starta så måste jag knacka lite lätt på pressostaten. Är det möjligt att smörja upp dom så att den funkar bättre? Eller är det ärg på kontaktutyrna som ställer till med problemet kanske?

Kristmansson

  • Gäst
Kristmansson
SV: Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2020, 10:13:23 »
Ursäkta stavfelen, morgonkaffet hade inte hunnit verka :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2020, 10:39:05 »
Vad menar du med reglertermostaten är det den för värmen som du menar,  ett foto pÃ¥ den som du knackar pÃ¥ är bra

Kristmansson

  • Gäst
Kristmansson
SV: Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2020, 11:23:11 »
Har ingen bild just nu, men i den här tråden finns en bra bild: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59987.0
Den som är längst ner till vänster i den bilden. I manualen benämns den som reglerpressostat. Men det är alltså inte någon tryckvakt, det är styrning. Den har ett klickljud som påminner väldigt mycket om ett relä, så det var därför jag tänkte att man kanske kan rengöra kontaktytorna om man komemr åt dom.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Reglerpressostat kärvar
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2020, 13:52:03 »
Att putsa kontakter kan du glömma, den till höger är hög/lÃ¥g-tryckpressostaten som ska skydda kompressorn vid onormala värden pÃ¥ gasen, den till vänster är nog en tryckvakt, kan inte se var den den är kopplad mot. PÃ¥ uppsidan av den sÃ¥ är det säkert skruvar för att ställa  in den , glaset till vänster är nog min och höger max, du kan kanske prova att ställa om maxen lite. Markera dÃ¥ med nÃ¥got eller ta ett närfoto sÃ¥ du vet hur det var innan du ändrar. Var mycket försiktig med ändringen, bara vrida nÃ¥gon mm i taget sÃ¥ det inte biir för mycket och se vad som händer

Edit att du fÃ¥r knacka pÃ¥ den är nog att det finns en hysteris mellan min/max , ( kanske 5 C eller vad den känner  )och eftersom det är en form av liknande kapilärmodell sÃ¥ gÃ¥r den inte riktigt tillbaka förrän pÃ¥verkan understiger ett värde
« Senast ändrad: 23 mars 2020, 13:56:13 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!