Hej alla svar:
Ang djupgående är det endast 3m djupt vilket innebär att jag endast har 1m under kölen samt att temperaturen är densamma från botten och upp, dvs idag ca 0,2javascript:void(0);. (och -13 i luften!). Inte mycket att bygga vertikalt på tyvärr.
En Ice-master är ingen dum idé. Det lär t.o.m. finnas en "tunna" på väg ut på marknaden som i princip består av 60m slang lindat i en rulle med en ice-master som sprutar på i mitten. Enl. utsago skall man kunna få ut 150W/m(!) ur slangen. Hittar jag en beg strömbildare (ice-master) så blir det en sådan manick. Nya är dom dyra, typ 10000:-
Parallellkopplade vvxl har jag prövat. Problemet blev då istället brinepumpen - med 100W pump fick jag ett deltaT på 8grader (Inkommande-Utgående Brine). Med den sammanlagda pumpeffekt som då krävs blir det snart billigare med direkt eljavascript:void(0); Och så mycket känsligare... problemet är att plattisarna går sönder rätt fort...
Båtar och salta hav behöver en himla massa anoder. Och det har jag - men det dröjer några år innan nästa torrsättning (70ton är dyrt att få upp på land

) så vad gäller koppar och stål så tar jag det försiktigt. Jag har sett skrov där man inte gjort det...
Tills jag hittat min ice-master/kasco eller vad det blir har jag nu repat mod att kasta min 100liter rörvärmeväxlare i sjön med en pump i ena änden. Jag återkommer med rapport.
Tack igen för alla inspirerande inlägg!
/Lars